Akcióban a növekedési gondolkodással

A növekedési, vagy fejlődési gondolkodásmód (angolul growth mindset) bejegyzés sorozat utolsó részéhez értünk.

Most megnézzük, hogy az eddig tanult, kipróbált, talán már gyakorolt elméletet, hogyan ültessük át a gyakorlatba, azaz, hogy építsük be a mindennapi gondolkodásunk részévé.

Visszatekintésként

Az első bejegyzésben: Fejlődjünk a gondolkodásmódunk segítségével – megnéztük mi is egy a growth mindset és kitölthettél egy tesztet is, ami megmutatja, Te mennyire van fejlődés orientáltan gondolkodó.

Aztán a második részben: Irány a növekedési gondolkozás – arról volt szó, hogy először is hinni kell ebben az egészben, hogy működjön. Másrészt pedig az első lépés a gondolataink Tudatosítása, hiszen akkor tudunk velük dolgozni, ha tisztában vagyunk azzal, mit gondolunk.

Majd a harmadik részben: Tovább a növekedés felé új gondolatokkal – megtanultuk az előzőekben megismert gondoltainkat átalakítani, az azokat előhozó események segítségével (triggereket).

Most pedig az utolsó lépésként mindezt akcióba helyezzük.

Mielőtt a konkrét lépéseket leírom, talán a legfontosabb megérteni, hogy ha át akarsz állni a növekedési gondolkodásmódra, az nem egy egyszeri gyakorlat, vagy pár napos feladat.

Ez egy új életstílus, vagy életmód, amelyben az eddigi gondolkodásmódodat fokozatosan, teljesen átalakítod egy újfajta hozzáállásra.

Ez egy folyamat, ami azzal kezdődik, hogy felmerül benned az igény a változtatásra, mert talán bele ragadtál egy élethelyzetbe, egy működési módba, talán egy szituáció rádöbbentett, hogy nem mehet minden ugyanúgy tovább.

Aztán azzal folytatódik, hogy az igényből elindulsz és megtalálod az első cikket, vagy legalábbis a növekedési mindset témát, és elkezd érdekelni. Majd tovább mész és még többet olvasol róla, kipróbálod, és talán meglesznek az első sikereid (mert ahogy elkezded alkalmazni, máshogy állsz a dolgokhoz és ennek hatására más eredménye lesz a szituációknak).

De még mindig hajt valami és ezért az elmélet és a kisebb gyakorlások után eldöntöd, hogy az életed részévé akarod tenni, és ezért folyamatosan hajlandó vagy magaddal, a gondolataiddal foglalkozni, önmagad fejleszteni.

Majd onnantól a kisebb, nagyobb sikerek tovább fognak hajtani és ösztönözni addig, amíg már eljutottál egy olyan gondolkodásmódra, amely hosszú távon is segíti az előbbre jutásod az anyagi világban és a fejlődésed a szellemiben.

Na ezen a folyamaton érdemes és talán kell is végigmenni, amelynek most, ha ezt a cikket olvasod, k. az 1/5-nél jársz.

Tehát ahogy fent írtam, a következő lépés, az akció.

De nemcsak simán akció kell, vagyis, hogy tegyél a fejlesztésedért, hanem az is fontos, hogy a megfelelő lépéseket tedd meg, azaz a megfelelő fejlődési gondolatokkal állj a szituációkhoz.

Tervezz

Az előző lépéseknél beazonosítottad milyen fixált gondolataidat kell megváltoztatni egyes helyzetekben, és példákat szedtél össze, hogyan lehetne azokat átfogalmazni.

Aztán elkezdted ezeket próbálgatni és talán vannak már élményeid, hogyan hatottak ezek rád, a környezetedre, a szituációra, amelyben alkalmaztad.

Amikor egy-egy ilyen próbád, gyakorlást csinálsz, hagyj magadnak pár percet utána és gondold át az alábbi kérdéseket:

Mit tanultál az élményből?

/pl. sikerült elkapni a fixált gondolatot? Ha igen, akkor sikerült átalakítani is, és ha még ez is megvolt, akkor ott a szituációban eszedbe is jutott az új gondolat? Esetleg már egyből az átalakított gondolattal működtél?/

Mit tudnál legközelebb máshogy csinálni, vagy, hogy tovább lépj?

/Az előző példák alapján bárhol is tartasz, fantasztikusan haladsz és egyre jobb leszel, csak figyeld meg magad, hol tudsz még javítani! Pl. átalakítottad a gondolatot, de mégsem érted el azt az eredményt, amit szeretnél? Alakítsd át máshogy a gondolatot!/

Mi segítene, hogy elérd azt a célod, amelyet eddig nem próbáltál?

/Van-e valami ami visszatart az átkeretezésben? Meg tudod-e magad figyelni, vagy mikor tudsz erre időt szakítani, hogy átgondold a napi szituációkat? Mi, vagy ki tudna segíteni abban, hogy amikor benne vagy egy eseménybe, eszedbe jusson, hogy szeretnél a gondolkodásodon változtatni?/

Mit kell tanulnod, vagy milyen információra van szükséged?

/Van-e valamilyen része a technikának, ami nem megy? Van-e, ami nem tiszta? Ezekben ki tud neked segíteni, és hogyan? Megkereshetsz engem is, de lehet, hogy egy barát, családtag is elmondja nekem mit lát kívülről!/

Milyen lépéseket fogsz, tudsz megtenni?

/A fenti kérdések alapján pedig írj össze magadnak feladatokat, konkrét lépéseket, akár azzal együtt, hogy meddig akarod azt elérni, megtenni, egész konkrétan mikor, mit fogsz csinálni, átgondolni, kipróbálni, stb./

Kövesd a terved

De itt ne állj meg az átgondolásnál, hanem írd is le a vállalásokat. Hiszen nem fogod ezeket a lépéseket megtenni, ha nem követed, ellenőrzöd, avagy státutoszolod magad.

Ezért készíts a fenti lépésekből egy tervet, amit pl. egy a lenti táblázathoz hasonlóban rögzíthetsz.

Aztán rendszeresen nézd át a táblázatod, mi az, amit megvalósítottál belőle, vagy ha valamit nem csinálsz meg, nézd meg, hogy tényleg jó feladat-e (pl. az életritmusodba beleillik-e, mint ez: eltervezed, hogy minden nap 3x átgondolod az addigi szituációkat, de napközben nincs 5 szabad perced, akkor biztosan nem fogsz ezzel haladni. Ennek megfelelően tervezd át a gyakorlás gyakoriságát, hosszát, vagy a feladatok határidejét.

Pl. egy ilyen táblázatba:

Feladatok, lépések Mikor teszem meg Mi kell hozzá Cél, eredmény

És most képzeld el a jövőt

Ha ezzel a tervvel megvagy, akkor még mielőtt belevágsz a megvalósításba, itt van még egy „trükk”, amivel motiválhatod magad a terv végrehajtására.

Képzeld el, hogy megteszed az adott lépést. Mintha a jelenbe történne, tisztán látnád. Nézd meg, mi történik, hol, hogy vagy, kik vannak körülötted, mi zajlik benned, mit érzel, mit gondolsz, milyennek látod a világot? Ezt érdemes akár 5 percig csinálni, vizualizálni, megnézni, beleélni magad.

Ez a vizualizáció egyfajta elvárást kelt az agyadban arra, hogy megtedd, amit elterveztél, mert az elképzelt vízió a tudatalattidat arra készteti, hogy abba az irányba küldjön téged, hogy elvégezd a feladatot és eljuss ahhoz a képhez.

Innen már csak az van hátra, hogy a bejegyzés elején leírt folyamatot végigvidd, ne hagyd abba, folyamatosan csináld, tanulj, gyakorolj, fejlődj!

A kulcs az ismétlés.

Mert a gondolkodási módunkat nem lehet 5 perc vagy akár egy nap egy hét alatt megváltoztatni. Hiszen – gondolj bele – 20-30-40-50 éve így működsz. Jó, ha pár év alatt át tudod alakítani egy részét!

Megerősítés

A sikerek, a változás, fejlődés önmagában motiváló, ha a terveidet rendszeresen követed és látod, hogy mit értél el, az szintén segít abban, hogy tovább haladj a folyamatban, de van még valami, amit a fejlődés gondolkodásmód mintájára használhatsz és ami továbblendíthet ha megakadsz ezen a fejlődési úton.

Ez pedig nem más, mint egy-egy kiválasztott Megerősítő mondat. Hozz létre egy sajátot, vagy válassz egyet az alábbiak közül és akár írd fel magadnak egy papírra, amit mindig magadnál tartasz, akár tedd ki a gépet kezdő képernyőjére, vagy az íróasztalodhoz, ahol gyakran látod.

És amikor szükséged van rá, csak olvasd el, vagy ha már tudod, gondolj rá. Ez is segíteni fog, hogy tovább gyakorolj, tanulj és fokozatosan alakítsd át a gondolkodásmódodat.

A pozitív megerősítések ismétlésével a növekedési gondolkodás a nem tudatos szinten is automatikussá válik. Így idővel lecserélődik az eredeti, fixált gondolkodásmódot.

Végül a mondatok előtt egy utolsó fontos dolog:

Mindannyiunkban jelen van a fixált gondolkodásmód, de Te már megtapasztaltad a különbséget a fix és a fejlődési gondolatok között, látod a hatását és elindultál az úton, ahol a fixet növekedésire módosíthatod.

(és ez egyben az első megerősítés is volt:-)

Példa megerősítések

A kihívások, kockázatok és hibázások nem azt jelentik, hogy én magam selejt vagyok. Ezek lehetőségek számomra a növekedésre és a fejlődésre.

Többet törődök magával a folyamattal, és az úttal, és akivé azáltal válhatok, mint mások az eredményekkel.

Örülök, hogy nem vagyok tökéletes és sohasem leszek, mert ez azt jelenti, hogy a mai önmagam nincs korlátok közé szorítva.

Amit mások gondolnak rólam, az nem az én dolgom.

Ezután nem engedem, hogy más emberek véleménye és megítélése visszatartson attól, hogy olyan életet éljek, amely kielégítő számomra és amelyen keresztül érhetek a lehetőségeimmel.

Minden szituációban keresem annak értelmét és azt, amit abból tanulhatok, hogy azokat alkalmazhassam az életemben és hogy segítsen nekem teljesíteni az életem célját, értelmét.

Gyorsan továbblépek azon a rossz érzésen, amelyet az okoz, ha hibáztam, mert megtanultam egy olyan leckét, amely hozzásegít ahhoz, hogy fejlődjek, és így legközelebb jobban csináljam.

Tudom, hogy senki sem kezdi úgy, hogy tökéletes valamiben, ezért ki akarok próbálni új dolgokat, meg akarok szerezni új képességeket, amelyre szánok megfelelő időt és energiát, hogy mesterévé válhassak ezeknek a dolgoknak.

Én vagyok az érzéseim, gondolataim, és viselkedésem irányítója. Nem adom át ezt az irányítást másoknak azáltal, hogy hallgatok a kritizálásukra, megítélésükre, vagy cselekedeteikre negatív módon reagálok.

Erőfeszítést tenni valamibe, hogy jobbá váljunk benne jó dolog, mert az mutatja, hogy képes vagyok tanulni és fejlődni.

Szeretem tudni, hogy nem vagyok bekorlátozva a jelenlegi erősségeimre.

Szeretem tudni, hogy habár lehet olyan, hogy valaki születésétől fogva tehetségesebb valamiben, én, ha többet dolgozok érte, jobbá válhatok abban, mint aki természetesen tehetséges azon a területen.

Tudom, hogy a legtöbb sikeres ember, többször elbukott a sikerhez vezető útján.

Vannak képességeim és tudásom ma, amelyek korábban nem voltak meg, mivel úgy tanultam meg ezeket, és növekedtem ezeken a területen, tehát képes vagyok fejleszteni bármely képességemet, amelyet akarok.

Végül, ha a tehetségem, képességeim és intelligenciám nem fixáltak, az azt jelenti, hogy a valódi lehetőségeim végtelenek.

Sok sikert a gondolkodásmódot fejlesztéséhez, amely segítségével önmagadat is magasabb szintre emelheted sok mindent tekintve, de legfőképp azt, ahogyan az életedet éled.

Ha van kedved, csatlakozz az ÉN UTAM facebook csoporthoz, és számolj be róla, milyen gondolatokat, triggereket azonosítottál, hogyan tudtad azokat átfogalmazni, hogy sikerült mindezt akcióba ültetni és leginkább, mit nyertél mindezzel, mi változott, lett jobb az életedben?

Ha kérdésed, problémád van a gyakorlatokkal, vagy csak jó lenne egy külső szem, hogy ránézzünk együtt a gondolataidra és azokat hogyan lehetne átkeretezni, akkor jelentkezz az ingyenes skype konzultációra.

Új Csoportunk

Hogy biztosan értesülj az újdonságokról és ha a többiek eredményei is érdekelnek,  vagy ha biztonságos környezetben szeretnéd megosztani a Veled történteket, a változásokat, amelyeket elértél, gyere a csoportunkba és fejlődjünk együtt!!!

Szikora Emese vagyok, Te utad coach, mediátor, hipnoterápiás tanácsadó

Több olyan jelentős fordulat is történt az életemben, amely elindított az önismeret, önfejlesztés, majd végül a segítő szakma útján.

Majd úgy döntöttem, hogy a régi munkám, életstílusom megváltoztatásával együtt a segítő hivatást választom, ahol az én eddigi életutamon megtapasztaltakból építkezve és a tanult professzionális módszerekkel támogatom a hozzám fordulókat.

Bővebben olvashattok az életutamról, a Te utad/ Én utam módszerről is.

A cikk szerzője: Szikora Emese

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó blog bejegyzések: