fbpx

Hogyan tervezd meg a kampányod?

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Szoktál kampányt csinálni? Egyáltalán mi a kampány és miért érdemes kampányban gondolkozni?

Talán minden kérdésre triviális számodra a válasz, de én úgy látom, sok vállalkozónak nem az.

Mások meg egyenesen irtóznak ettől a szótól, mert rögtön a tukmálás, a nyomulós marketing szövegek, oldalak, millió poszt, email jut eszükbe, amit egy-egy kampányban saját maguk kaptak.

Miért téma a kampány mégis szerintem?

Mert sok-sok információ elérhető és tanulható a kampányok marketing vonatkozásáról: mit posztolj, írj a hírlevélbe, hogyan hirdess, milyen csatornákon, mit csinálj, de nagyon kevés olyan anyagot, információt találtam, ami egybe, az egész kampány megtervezését segíti.

Ezért én ez utóbbira fogok fókuszálni ebben a bejegyzésben, vagyis:

  • milyen fázisokból áll egy kampány,
  • miket kell megtenni felkészülésként, tervezésként, lebonyolításnál és értékelésnél,
  • mire figyelj, hogy végig is tudd csinálni

Hogy Te is bele tudj és merj vágni egy kampányba.

De azért megnézzük az alapokat is.

És persze, ami részemről kihagyhatatlan, hogyan lehet elég jó a kampányod, ami elad, de mégsem kell tökéletesnek lennie.

Mitanulsz a cikkből?

  1. Mi az a kampány?
  2. Miért érdemes megtervezni?
  3. Hogyan kezdj neki, mikor csináld a tervezést?
  4. Mit tervezz meg (fázisok, feladatok, erőforrás)?

Mi az a kampány?

A kampány – ahogy én tanultam – egy adott ajánlat (ami egy, vagy több termék, szolgáltatás adott időszakra vonatkozó csomagban, árban, feltételekkel elérhető), amely záros határidőig vehető igénybe ezen áron és módon.

Röviden végigmegyünk egy kampány fázisain, fázisonként kiemelve, mit tervezz meg, gondolj át.

Hogyan állj neki egy kampánynak?

Első körben gondold át az alapokat (kinek – célcsoport, mit – ajánlat, hogyan – hol, csatorna, típus, mikor – ütemezés szeretnél vele értékesíteni),

Aztán hozd meg ez alapján a szükséges döntéseket (pontosan milyen termék/ szolgáltatás, milyen áron, milyen típusú kampány, hol folytatod le, mikor indítod és meddig tart, milyen célokat szeretnél vele elérni),

A cél a legfontosabb: mennyi bevétel, hány új ügyfél, érdeklődő, stb.

Utána kezdd el az egyes fázisok részletesebb tervezését, ütemezését – nézd hozzá a személyes naptáradat is, az ünnepnapokat, fontos időszakokat (nyár, ünnepek, iskolakezdés, stb)!

Végül a részletes feladatokat is tervezd meg az előkészítéstől és a technikai dolgoktól a lebonyolítás során a részletes kommunikációt, az elemzésig, értékelésig.

Mi kell hozzá, mit tervezz meg

Mit kell/ érdemes egy kampánynál megtervezni?

Szerintem ezek a legfontosabb alapok:

  • mi a kampány célja: pl. érdeklődő gyűjtés, feliratkozók gyűjtése, közösség építés, követők számának növelése, konkrét termék/ szolgáltatás/ program, esemény értékesítése
  • mit adsz el a kampányban: mi maga a termék, szolgáltatás, program, csomag, legfőképp az ajánlat, amit eladsz, annak ára, kedvezmények, vagy elővásárlási ár, tulajdonságai és előnyei (az ajánlat összeállításáról marketinges szakemberek anyagait javaslom)
  • kinek szól: kinek szeretnék a kampányban értékesíteni, vagy kiket szeretnék közösségembe, oldalamra, feliratkozásra – itt pedig a célcsoport definiálásban érdemes elmélyülni
  • csatornák: a termék és célcsoport, a cél alapján milyen csatornákon kommunikálsz, hirdeted online (facebook, weboldal, csoport, hirdetés, google), offline (ajánlás, kapcsolatépítés, rendezvény, piac, stb),
  • ütemezés: mikor szeretném indítani, mennyi ideig tart: az indulásnál fontos, akkora tervezd, amikorra az előkésztő feladatokat el tudod készíteni, a hosszánál pedig érdemes figyelembe venni, hogy, ha rövidebb időt adsz meg, mert akkor a sürgetés faktor miatt jobban vásárolnak (7-10 nap)
  • fázisok – feladatok: az lenti fázisok és a fentiek alapján mikor mit fogsz konkrétan csinálni: előkészíteni, megírni, kitenni, szervezni, értékelni, stb…
  • pénzügyek: ha konkrét terméked/ szolgáltatást tervezed – hány db-ot/ főt milyen áron – mennyi szumma bevételt szeretnél elérni (ez lehet összetett is több termékből) és ehhez milyen költségek párosulnak (a te munkádat is érdemes beárazni, de főleg a hirdetések, bevont alvállalkozók, szakértők, szolgáltatók, anyag, szállítási, tárolás költségek, stb. Az előző két pont alapján (mit, mennyit, mennyiért, szumma bevétel, költség) mi az elvárt nyeresége a kampánynak (ha nem értékesítesz, akkor pl. létszám növekedés)
  • erőforrások: lásd pénz a költségekhez, idő a feladatokhoz magadtól, alvállalkozóktól, szervezéshez (mindenhez a tervezéstől a lebonyolításon át az értékelésig, beleértve a poszt, hírlevél írás, rendszerbe szerkesztés, weboldal, termék, ajánlat összeállítás, elkészítés, csomagolás, kérdések, stb) mindezt a termék, közönség, cél, csatornák, ütemezés, feladatok alapján.

Mindemellett pedig tervezd be és a kampány indulása előtt, legalább az elő-kampány fázisig az összes technikai dolog (értékesítés, feliratkozó oldal, fizetés, integráció, email rendszer), maga az ajánlat (fizikai, vagy elektronikus formában leírással, maga az anyag), és  minél több kommunikációs anyag legyen kész.

Két fontos dolog a végére:

  1. A tervezés könnyítse az életedet, ne nehezítse
  2. A kampány egy, vagy több hete alatt, amennyire lehet, más feladatokat tolj el
  3. és a +1, bármennyire lesz sikeres az első kampányod, abból rengeteget tanulsz!

Hogy nézzen ki a terv?

Legyen egy ütemezés, feladatlista, amiben lehetőleg egyben látod az összes feladatot. Még jobb, ha ezek össze vannak kötve (ehhez már feladatkezelő alkalmazás kell), mert ha valami csúszik, akkor a többi is fog (kivéve, ha fix a kampány időpontod).

Még egy javaslat, ha papíron szeretsz dolgozni, jobban átlátod, akkor kinyomtatott sablonba, dolgozz, vagy eleve papíron tervezz. Ha pedig elektronikusan, akkor valamilyen feladatkezelő, vagy projekt menedzselő alkalmazást ajánlok (én a clickup-ba vagyok beleszerelmesedve, amiről ITT írtam is).

Kampány fázisok

Nézzük meg röviden milyen jellemző fázisai vannak egy kampánynak. Mindegyik fontos, és teljesen nem elhanyagolható, de a te időd, büdzséd és energiát alapján döntsd el, mibe mennyi feladatot tudsz bevállalni, milyen részletesen tudod megtenni! És ezeket is tervezd be, határidővel, ráfordítással!

Felcsigázó (seeding)

Az alapozás, avagy felcsigázás (angolul seeding, azaz ültetés) célja az, hogy kicsit felmelegítsd a közönséged a kampányod előtt. Tudod, mint a befutott zenekar előtt az előzenekar. Így a sztárok már jó kedvű, lelkes közönség elé kerülnek.

Na ezt szeretnéd Te is elérni, hogy már annyira várják az új ajánlatodat, hogy ahogy kiteszed a posztot, a linket, már kattintsanak rá.

Ezeket az előzetes kommunikációt is részletesen tervezd meg, mikor milyen anyagot írsz meg, veszel fel, próbálsz el, stb.

Előzetes (pre-lunch)

Mi ez a fázis és mi a célja?

Ha jól megtervezted a kampányod (tudod, kinek, mit, milyen áron – ajánlatban, mikor és hogyan ajánlasz), akkor már látod az ütemezést, fázisait is.

Eddig beszéltünk az alapozás, felcsigázó fázisról, amikor elülteted a magokat (seeding), kvázi kicsit felizgatod az érdeklődőidet.

Na a kampány elő fázisában (pre-lunch) ennél már tovább mész:

Attól függően, milyen technikát, csatornát alkalmazol a kampányban, ez az előzetes fázis az érdeklődő gyűjtésről szól.

Ha pl. feliratkozóknak szól a kampányod (akár csali, webinár, kihívásra iratkoznak fel), ebben a fázisban elkezdheted építeni a listádat. Ez azt is jelenti, hogy eddigre a letölthető, a webinár, a kihívás terve, feliratkozó oldala kész kell, hogy legyen.

Szóval ezen fázis tervezéséhez az előzőek alapján döntsd el és pontosítsd, milyen csatornán fogsz érdeklődőt gyűjteni a kampányodhoz és attól függően készítsd el a szükséges anyagokat és indítsd el az érdeklődő gyűjtést.

És persze ezeket a feladatokat is tervezd meg! Ja, és az alapozó fázis tevékenységeit is folytathatod ez idő alatt is – szintén a kommunikáció tervezd meg ehhez!

Kampány, vásárlás (lunch)

Na eddigre ha minden jól megy, megtervezted, beütemezted a fázisokat, kommunikációd, kész az ajánlatod szakmai, technikai, marketing szempontból is, már „csak” végre kell hajtani a tervet.

A kampány időszak alatt, csináld végig a tervet, folyamatosan figyeld a visszajelzéseket és korrigálj. Szinte mindent változtathatsz közben, hiszen a tervet a vevőid nem ismerik!

Aztán már csak csináld és készülj arra, hogy ez idő alatt a kampány lesz a fő tevékenységed, mert bármennyire megtervezed, előkészíted, csak a végrehajtás, korrigálás is rengeteg időt visz el (főleg, ha egyedül csinálod)!

Utólagos feladatok, elemzés (post-lunch)

Meglepő módon az egyik legfontosabb és vélhetően leg elhanyagoltabb fázis.

Mert ok megtervezzük a kampányt, végrehajtjuk, örülünk a bevételnek, ügyfélnek, de arra már sokszor nincs energiánk, hogy értékeljük is, megcsináljuk a lezáró feladatokat.

Pedig ez az ügyfeleknek is fontos (lássák, hogy vége, valami hírt kapjanak az eredményekről, megélésedről…), magadnak pedig azért, mert az elemzés miatt fogod a következőt még jobban csinálni!

Fontos! Ezeket a feladatokat is tervezd be a kampány feladat listádba, ütemezd be a kampány zárás utáni napokra!

Jó kampányolást, kampány tervezés és kellemes végrehajtást, meg persze sikeres eredményeket kívánok!

Ha kérdésed van, esetleg szeretnél a saját kampány tervezésedről beszélni, keress meg email-ben és egyeztetünk egy időpontot, ahol elmondom, hogyan tudok neked segíteni!

Emese

Emese

Szikora Emese coach, tréner vagyok. Célom, hogy magánemberként és vállalkozóként segítselek egy teljesebb életet élni, akár magadban, akár a munkádban megtalálni az örömöt, kiteljesedést. Ehhez nyújtok eszközöket, módszereket, anyagokat és szolgáltatásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További friss cikkek

Te tudod, mitől lesz egy vállalkozás sikeres?

Tölts le a Tedd a rendszerbe ebook-ot, ami ezt megmutatja neked!

Ezeket a témákat fedi le:

  1. vállalkozói ötlet
  2. stratégia
  3. jogi keretek
  4. tervezés
  5. értékesítés
  6. pénzügyek
  7. technikai feltételek
  8. ki vagy te, a vállalkozó