fbpx

Hogyan tovább bezártság után?

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Veled is sok elgondolkodtató dolog történt egy nehéz élethelyzet alatt, ami valamilyen a bezártsággal járt együtt? Ilyen nehéz helyzet lehetett a vírus miatti karantén éppúgy, mint valamilyen baleset, csonttörés, kórházi tartózkodás, vagy akár kismamaként a GYES időszaka.

Ezekben az közös, hogy le van korlátozva hova, mikor, hogyan mehetsz el otthonról.
Egy-egy ilyen időszakot sokféleképpen élhetünk meg.

Te hogy élted meg a legutóbbit?

Egy ilyen speciális időszak sok mindenre ráébreszthet, amit már vagy nem akarsz tovább csinálni, vagy épp szeretnél elkezdeni bevinni az életedbe.

Fontos, hogy az elmúlt időszakban átélt nehéz, rossz események által hozott felismeréseket összegezni tudd, majd arra építve megtervezd mit szeretnél elérni és azt hogyan tedd.

Ezt hogyan tedd meg? 

Erről szól a következő pár bekezdés, amelyben ötleteket adok és gondolatébresztő témákat vetek fel.

Mi az első és legfontosabb lépés egy ilyen önfejlesztő munkában?

Elhatározni, hogy igenis változtatni akarsz, avagy meghozni egy DÖNTÉST.

Ahhoz, hogy ezt a döntést meg tudd hozni, érdemes átgondolni MIÉRT is akarod ezt végigcsinálni?
Mi okozta a legnagyobb problémát, mi az, miben biztos vagy, hogy nem akarod tovább úgy csinálni?

Ez lesz az alapköved, amihez mindig visszanézhetsz, hogyha meginongnál.

pl. soha többé nem akarod azt csinálni, amit rádkényszerítenek? Nem akrsz többé félni a létbizonytalanságtól? Szeretnéd Te meghatározni, hogyan töltöd otthon a napjaidat?

Ez az alap és ehhez találd meg az igazi motivációdat is, ami végig segít az úton!

A következőkben folytatom pár ötlettel, hogyan dolgozz fel utólag egy nehéz élet helyzetet!

Erről a témáról is részletesebben olvashatsz a Hogyan tovább másképp ebook-ban, amely segít, hogyan alapozd meg a feldolgozást, hogyan találd meg a motivációt.

Mit és hogyan érdemes visszanézni?

Az első részben azt néztük meg, hogyan hozd meg a DÖNTÉST és találd meg a MIÉRT-ed, amiért ezt az egész ön-munkát elkezded.

Most pedig adok pár ötletet, hogyan dolgozz fel utólag egy nehéz élet helyzetet!

Visszatekintés: volt a facebook oldalon egy újratervezés poszt sorozat. Ez a nyomokban hasonló elemeket tartalmazhat, mint a mostani bejegyzés.
De fontos, hogy a Hogyan tovább bejegyzés, nem kifejezetten az újratervezésre koncentrál és nem is a karantén helyzetére.

Mi a különbség?
Most úgy járom körbe a témát, hogy az bármilyen, bezártságot okozó helyzetre alkalmazható.
Másrészt arra koncentrál, hogyan tudod visszamenőleg, vagy akár ha épp benne vagy, most megérteni a helyzetet, a rá adott reakcióidat.
Persze majd adok ölteteket a továbbhaladásra is, de ahogy a Hogyan tovább ebook-ban is írtam, ezt a témát én orr-nehezen kezelem, azaz a megértésre, tudatosításra, önmagunk, viselkedésünk megismerésére fókuszálok.

Na de nézzünk akkor ezt a bizonyos visszatekintést.

Mit és hogyan érdemes visszanézni?

Először is érdemes ágtondolnod, hogy a nehéz időszak során be tudsz-e azonosítani különböző fázisokat, amikor eltérően érezted magad.
Ehhez segítségnek itt van egy korábbi posztban a gyász fázisainak felsorolása.

Mi köze a gyásznak egy nehéz időszakhoz?
Amikor hirtelen megváltoznak a lehetőségeink, életterületünk beszűkül, akkor speciális módon végigmehetünk ezeken a fázisokon, vagy legalábbis érezhetünk így.

pl. ha volt az éltedben olyan, amikor eltörted a lábad és 6 hét fekvőgipsszel otthon kellett maradnod, vajon volt olyan szakasz, amikor dühös voltál, mindenkit hibáztattál? Vagy később szomorú lettél, magányosság érzésed lett amiatt, hogy nem mehettél senkivel, sehova? Na ezek pont megfelelnek a gyász fázisainak.

Ha már tudod, hogy ilyen fázisokon keresztül mehettél, mehetsz, akkor jobban elfogadod a saját nehéz érzéseidet is.

és ha már érzések:
A másik, amit érdemes visszanézni, hogy ebben az időszakban milyen szituációk történek veled és azokat hogy élted meg: azaz mit éreztél és gondolál egy-egy esetről, másokról, magadról.

Ez miért fontos?
Mert az érzéseink, és a gondolataink befolyásolják azt, ahogy egy eseményre reagálunk. A reakció pedig lehet olyan, amit később megbánsz, rosszul érzed magad tőle.

pl. ha csak ránézel valakire, valamire otthon, már dühös leszel, ha csak megszólal valaki, meghallassz egy utált szót, kiakadsz, vagy épp szomorú leszel

Emlékszel ilyen sziutációra? Mi történt, milyen érzést és gondoaltot váltott ki belőled és hogyan reagáltál. És mit okozott a reakciód?

Ez a kongitív, azaz gondolatokkal dolgozó modell, amiről sok helyen írtam már, de részletesebben a Hogyan tovább ebook-ban találsz róla információkat, példákat és azt, hogyan lehet felhasználni a gondokodás és így a viselkedésünk megváltoztatására.

Most ez a két visszanézési módszer fért bele, de még folytatom!

A lényeg, hogy a nehéz élethelyzetet érdemes feldolgozni oly módon is, hogy megvizsgálod, hogy élted meg, milyen fázisokban, milyen érzéseket, gondolatokat tudsz beazonosítani és ahhoz milyen reakcióid kapcsolódtak.

Ez lesz az alap (a döntés és a Miért-ed után), amire építeni tudod a saját utad megtalálását, az új életed felépítését.

Az új élet megtervezése

Na de mi is az az új élet?

Hívhatjuk életmódnak, gondolkodásmódnak, viselkedésnek, de lehet ez az életkörülményeink megváltoztatása, költözés, vagy csak a lakásunk, a mindennapjaink átszervezése. Új munkahely, vagy a meglévőhöz máshogy viszonyulni, új emberekkel körül venni magadat, új programokra járni, vagy a meglévő keretek között máshogy hozzá állni emberekhez, helyzetekhez, feladatokhoz, szerepekhez.

Az új életed tervezésében ezen fázisának a lényege az, hogy találd meg, merre akarsz haladni!

Ha magadon, az életeden akarsz változtatni is ismerned kell a jelen helyzetedet, önmagadat, ahogy ebben a mostani élethelyzetben élsz, működsz, érzel, gondolkozol, viselkedsz, reagálsz (erről volt szó az előző posztan).

Ugyanilyen fontos, hogy tudd, mit szeretnél elérni, mi az a végeredmény, amivel elégedett lennél? Hogy, hol, kivel élnél, mit dolgoznál, hogy éreznéd magad?

Az sem árt, ha odáig is elmész, hogy mi az életed értelme, mi a fő célod az életedben? Mert ebből visszavezethetsz sok mindent, amire vágysz.

A vágyakat, álmokat is előveheted, mert azok adhatják a hajtóerőt, amiért tényleg végig csinálsz egy változtatást.

Végül azt is megvizsgálhatod, ki vagy te valójában, hogy, milyen szerepek szerint élsz? És ki lennél te valójában, ha nem foglalkoznál mások elvárásaival, véleményével, a szülőktől és társadalomtól tanult szabályokkal, hogy mit illik egy nőnek, férfinak, stb?

Ha ezeket akár egyes témákban, akár összességében átgondolod, biztos vagyok benne, hogy ki fog rajzolódni benned, hogy mit is szeretnél elérni, mi a célod, merre haladj az utadon?

Pont ezekkel a témákkal foglalkozom a Hogyan tovább ebook kapcsolódó fejezetében is.

Az utolsó részben már nincs más hátra, mint, hogy mind ebből kovácsolj egy tervet, azaz lépésről lépésre határozd meg, hogyan juthatsz el abból a bizonyos A-ból B-be!

Hogyan éred el a vágyott életed?

Avagy a célok és a tervezés

A mai postban azt nézzük meg, ha megvan mivel van gond most az életedben és az is, hova akarsz eljutni, akkor abból hogyan lehetnek céljaid és hogyan tervezd meg az oda vezető utat.

Miért fontos, hogy legyen célod és terved?

Mert hiába tudod honnan indulsz és hova akarsz elérni, ha nem tervezd meg az utat, akkor lehet, hogy előbb utóbb odaérsz, de ki tudja hány felesleges kanyart teszel meg (értsd fájdalmas szituációt élsz át) útvonalterv nélkül.

Mik azok a célok és hogyan hozd létre azokat?

Cél az, ami konkrét, mérhető, van határideje, vagy legalább tudod meddig tart, tudod pontosan milyen eredményt akarsz elérni, és főleg illik-e hozzád, a te témádhoz.

Ezt úgy tudod megalkotni, ha a nagyobb vágyakból, életed értelméből, vagy amit el szeretnél érni, ahogy szeretnél érni, azt a dolgot konkretizálod.

Röviden, vedd elő az előző bejegyzések alapján leírt, vagy a fejedben létező témákat, és nézd meg, mit szeretnél abból pontosan elérni, hogy néz ki pontosan ha elérted, azt mikorra tudod megtenni, és ellenőrizd le, hogy a te életedbe, személyiségedbe beleillik.

Ok, tudom, ez így tömény, de ez a lényeg, részletesebben, lépésenként lásd a Hogyan tovább e-könyvben.

pl. eldöntötted, hogy megváltoztatod a negatív látásmódod, ahogy a helyzeteket észleled. Ez még nem cél, az akkor lesz, ha meghatározod, mikor fogod úgy érezni, hogy már nem negatív (annyira – ekkor a mértéket is próbáld meg számszerűsíteni), majd azt is megadod, hogy ezt kb. mikorra szeretnéd elérni.

Ha megvan a cél, tervezz!

Szuper, van vágyad, céljaid, de hogy kezdd el?

Először is válassz ki egyet.

Ha megvan az egy célod, egyszerűen kezdd el lebontani az első lépésekre, amelyeket be tudsz azonosítani, amiket tudod, hogyan kezdd el (tudom, néha ez a legnehezebb, de kezdd azzal, amivel tudod).

Ezek legyenek tényleg kis lépések: pl. napi gyakorlás, vagy felkészülés, tanulás, idő teremtése a feladatokra, a füzet megvásárlása, amibe jegyzetelni fogsz, stb.

Nagyon röviden, tömören ez a célok és tervezés rész, amelyről az ebook-ban egy egész fejezet szól.

Tudom, ez most is sok és kevés információ is, amely a Hogyan tovább sorozatban kaptál.
Nem baj, ha nem ugrasz fejest azonnal a feladatokban.
Gondolatébresztőnek szántam, motivációnak, hogy elkezdj tenni magadért, ha nem most, akkor később.
De legyen már muníciód (főleg, ha az ebook-ot is elolvasod), ha legközelebb bezárt élethelyzetbe kerülsz!

Mindent megtalálsz a Hogyan tovább másképp ebook-ban jóval bővebben, gyakorlatokkal, jegyzetelési lehetőséggel, az összefüggések megmutatásával.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Értesülj első kézből az új lehetőségekről!

Az Én utam facebook csoport

Ha többet tudnál a témáról, beszélgetnél róla, élőben megtapasztalnád a közösség támogató erejét: