Így ajánld a programod természetesen – nyomulás nélkül, hitelesen

Picture of Emese

Emese

I. Mit jelent a „természetes ajánlás”?

Sok segítő, coach, tanácsadó vállalkozó visszahúzódik, amikor eljön az ajánlás pillanata. A „nem akarok nyomulni” belső hangja sokszor meggátolja abban, hogy megmutassa, hogyan tudna valóban segíteni.

A természetes ajánlás nem eladás. Nem trükk, nem manipuláció. A természetes ajánlás egyszerűen annyit jelent: kapcsolódsz az érdeklődőhöz, ránéztek együtt a problémára, és megmutatod, hogyan tudsz benne támogatást nyújtani – ha ő is nyitott rá.

1. Miért fontos ez coachként, tanácsadóként?

A te szakmád alapja a bizalom. Ha az érdeklődő úgy érzi, hogy csak „rá akarják sózni” a programot, el fog zárkózni. Viszont ha azt érzi, hogy érted, hol van most, és segíteni akarsz neki eljutni oda, ahová vágyik – akkor szívesen fog továbbhaladni veled.

II. A természetes ajánlás előnyei

1. A kapcsolatból indul, nem a célból

A fókusz az érdeklődőn van, nem a programon. Nem azzal nyitsz, hogy mit árulsz – hanem azzal, hogy figyelsz, kapcsolódsz, értelmezel.

2. Hiteles és önazonos maradsz

Nem kell szerepet játszanod, nem kell „eladói szöveg” mögé bújnod. Egyszerűen csak képviselheted, amit tudsz nyújtani.

Könnyebb az „igen” – és a „nem” is természetes

A természetes ajánlás lehetőséget ad a döntésre – nem nyomást. Ha valaki nem kész rá, az sem kudarc – egyszerűen csak most nem aktuális.

III. Hogyan épül fel egy természetes ajánlás?

1. A történet – kapcsolódási pont

Egy érdeklődő akkor figyel fel rád, ha magára ismer. Ezért fontos a személyes, esettanulmány-jellegű sztori. Például:

„Nemrég volt egy kliensem – nevezzük Beának –, aki hónapok óta küzdött azzal, hogy posztolt, sztorizott, de mégsem jöttek az érdeklődők. A konzultáción együtt néztük meg, hol csúszik el a folyamat…”

Ez nem csak figyelemfelkeltő, hanem bizalmat is épít, és megmutatja: te már segítettél másnak hasonló helyzetben.

2. A probléma tudatosítása – empátiával

Fontos, hogy megnevezd a problémát, amit a programod megold. Nem ijesztgetsz, nem dramatizálsz – csak segítesz, hogy az érdeklődő rálásson, mi történik vele most.

„A legtöbb coach ott fárad el, hogy túl korán akar értékesíteni, vagy épp sosem ajánl semmit, mert fél a visszautasítástól. Pedig a bizalomépítés után jön a természetes folytatás: a segítség felkínálása.”

3. Konzultáció – az ajtó a mélyebb munkához

Ne a programodat ajánld először – hanem egy kötetlen konzultációt. Ezen keresztül:

  • kapcsolódsz,
  • jobban megérted az adott helyzetet,
  • és az érdeklődő is megérzi, milyen veled együtt dolgozni.

Ez a beszélgetés nem egy „ingyenes coaching”, hanem egy iránytű: hol van most az illető, merre szeretne haladni, és hogyan tudsz te ebben támogatást adni.

4. A program – válaszként jelenik meg

Ha az érdeklődő gondja és a te szolgáltatásod találkozik, akkor a program nem „eladásként”, hanem megoldásként jelenik meg. Mondhatod például így:

„Amit elmondtál, arra nagyon szépen ráfűzhető az a három hónapos kísérő programom, ahol végig melletted vagyok abban, hogy kialakíts egy működő kampányívet. Szívesen elmesélem, hogy néz ez ki – csak akkor, ha érdekel.”

IV. A természetes ajánlás kihívásai

1. „De mi van, ha nemet mondanak?”

Ez mindig benne van. A „nem” nem személyes. Sőt, sokszor egy későbbi igen előszobája. Ha kapcsolódás volt, az emlék megmarad – és visszatérhet, amikor kész lesz rá.

2.  „Féltem, hogy túl puhán fogalmazok, és nem lesz elég konkrét”

Ez egyensúly kérdése. Lehetsz empatikus ÉS konkrét is:

  • mondd el, hogyan működik a program,
  • hány alkalmas,
  • mi az, amit elérhet vele.

3. „Elfolyik a beszélgetés, nincs fókusz”

Ez gyakori, ha nincs meg a struktúra. Egy jó konzultációmenet:

  1. Kapcsolódás, jelen helyzet megértése
  2. Célok tisztázása
  3. Akadályok, elakadások azonosítása
  4. Vázlatos irány megmutatása
  5. (Ha illik ide): programod ajánlása, mint következő lépés

V. Összefoglalás és útravaló

4. A természetes ajánlás lényege:

  • Történettel kapcsolódsz
  • Empátiával nevezed meg a problémát
  • Konzultációval nyitsz
  • És csak utána ajánlasz – nem eladsz, hanem segítesz

5. Utolsó gondolat:

Ha hiszel abban, amit kínálsz, akkor nem „tolakszol”, amikor elmondod, hogy van egy megoldásod. Csak lehetőséget adsz. A döntés az érdeklődő kezében van – de a meghívást tőled várja.

Picture of Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Így ajánld a programod természetesen – nyomulás nélkül, hitelesen

természetes ajánlás nyomulás nélkül
Sok segítő azért nem ajánlja a programját, mert fél, hogy nyomulósnak tűnik. Pedig a természetes ajánlás nem értékesítési trükk – hanem kapcsolódás, megértés és hiteles válasz az érdeklődő valódi problémájára. Ha történettel nyitsz, konzultációval kapcsolódsz, és a programod megoldásként jelenik meg, akkor nem eladsz – hanem segítesz. Ez nem tolakodás. Ez szolgálat.

Tovább olvasom »