Irány a növekedési gondolkozás:-)

Avagy hogyan állíthatjuk az agyunkat, a gondolatainkat a fejlődés, változás, egyszóval a növekedésünk szolgálatába.

Ismétlésként nézzük mi is az a growth mindset (avagy magyarosítva fejlődési, növekedési gondolkodásmód):

Ez az az állapot, amikor úgy kezeled az élet dolgait, a kihívásokat, úgy értelmezed a veled történteket, hogy megtalálod benne a lehetőséget, a változást, a fejlődést. Ilyen állapotban vagy, amikor a kihívásokra, problémákra tanulásként tudsz tekinteni, a problémáknál nem ragadsz le az önsajnálatban, hanem a megoldást keresed, nyitott vagy, szereted a kihívásokat, szeretsz kipróbálni új dolgokat, belevetni magad az ismeretlenbe.

A másik típusú gondolatvilág, az ún. fix mindset, avagy fixált gondolkodás, amikor a változás ellen vagy, az állandóság a fontos, abban látod a biztonságot, félsz a kihívásoktól, tartasz a változástól és rosszul élsz meg minden kihívást.

Egyik ember sem vagy csak így, vagy csak úgy gondolkozik, mindenkinek vannak napjai, időszakai, életterületei, ahol inkább fixált és vannak, ahol inkább növekedési gondolkodás jellemzi. a kérdés csak az, milyen az arány, mennyire jellemző rá a fix, és mennyire a fejlődési.

A jó, ha minél inkább az utóbbi módon tudunk működni, hiszen a változások, kihívások, problémák így is úgy is utolérnek, a kérdés, hogy szenvedéssel reagálunk, vagy lehetőségként éljük meg. Talán nem meglepő, hogy az utóbbival többre megyünk.

Az előző bejegyzésben megtalálhattátok a TESZT-et is, hogy Ti hol álltok a fix vagy növekedési gondolkodásmód egyfajta skáláján, most pedig megnézzük, hogyan lehet ezen a skálán feljebb lépni, hogyan lehet a fixből egyre inkább a fejlődési gondolkodás felé haladni.

A javasolt módszer szerint 3 fő lépést kell megtenni.

De van egy 0. lépés

Igen, ez egy előfeltétel. Nem más, mint, hogy higgy ebben az egész növekedési gondolkodásmódban. Hiszen hiába kezdesz el dolgozni, csinálni a 3 lépést, ha nem hiszed igazán, hogy ez segít, hogy könnyebben tudsz változni, akkor semmit nem ér.

Vizsgáld meg hát magadban, hogy elhiszed-e, hogy létezik a kétféle mód, tapasztaltad-e már saját magadon, milyen hatása van ha fixált, és milyen ha fejlődési gondolataid vannak, hogyan ha az életedre, cselekedeteidre.

Emellett pedig az is nagyon fontos, hogy ha hiszel benne, akkor ne ostorozd magad, hoyg vannak fixált gondolataid is. Hiszen az is Te vagy, mindenkinek van!  Csak fogadd el, hogy létezik kész.

Elárulom, ez fog hozzásegíteni a fejlődéshez, mert ha át tudod a fix gondolataidat keretezni, annyival is több leszel!

Az első és legfontosabb a Tudatosítás

Mégpedig nem másnak, mint a fixált részünknek, gondolkodási módunknak, mintáinknak az észrevétele. Ez általában egyfajta belső hangként jelenik meg, a gondolataink között, mintha valaki a fejünkben beszélne. Gyakran alig észrevehető, nem tudatos, annyira megszoktuk már, hogy fel sem tűnik.

Ezért nehéz tudatosítani. De nem lehetetlen, csak figyelned kell, hogyan reagálsz főleg olyan helyzetekben, amelyek számodra kihívást hordoznak, amelyeket nem szeretsz, nem tudsz jól kezelni.

Ilyen példákat találhatsz a gondolataidban kutakodva:

  • úgysem vagyok / lehetek elég jó
  • mindig elrontom
  • biztos, hogy nem tudom megcsinálni
  • nem merek lépni, kockáztatni
  • nem is érdemes megpróbálnom, próbálkoznom
  • nem az én hibám
  • ez nekem nem jó, nem csinálom
  • minek próbáljam meg egyáltalán, úgysem változtat semmin

És ezek változatai, ezekhez hasonló ön- és másokat hibáztató mondatok.

Figyeld meg tehát a te (negatív) belső hangod!

Ha van egy nehéz szituáció, először lehet, hogy a negatív érzésekre figyelsz fel, ha ilyet tapasztalsz, akkor pergi próbáld elkapni mi jár éppen a fejedben. Visszamenőleg is ránézhetsz egy esetre, kicsit éld bele magad, mintha ott lennél, mit történt, mit éreztél és mi jutott az eszedbe.

És most jön a vicces rész.

Adj egy nevet ennek a negatív belső hangnak

Miért fontos ez? Mert akkor fogsz tudni dolgozni vele, ha egy kicsit eltávolítod magadtól, és azzal, hogy elnevezed, kicsit olyan, mintha az ezeket a gondolatokat „gyártó” rész nem is te lennél, hanem egy idegen, vagy éppen ismerős, de mégsem Te magad.

Így sokkal könnyebben meg fogod megkérdőjelezni a mondanivalóját, és átalakítani. Meg tudod tanítani neki a növekedési gondolkodásmódot. Az egyszerűség kedvéért leírom, én hogyan neveztem el a sajátomat: ERZSI. Ha ezt látod, odahelyettesítsd be, ahogyan Te hívod a sajátodat.

Mi hozza elő?

Ha már tudatosítottad milyen gondolatok formájában jelentkezik a Te fixált mindset-ed, akkor a  következő feladat az, hogy kiderítsd milyen ún. triggerek hozzák elő ezeket. Vagyis milyen esetek, szavak, emberek, tettek hozzák a felszínre az ön-ostorozó, negatív gondolatokat.

Íme néhány példa erre, hogyan tudod azonosítani ezeket a triggereket. Tedd fel magadnak a lenti kérdéseket, vagy ahhoz hasonlóakat, amelyek a Te életedben gyakoribbak, és válaszold meg, mit mond a fixált gondolkodásmódod, vagyis a Te Erzsid.

A kérdések alatt ott találod a mindig, néha, soha szavakat, mert ezek a gondolatok gyakran így, vagy egy ehhez hasonló időhatározó szóval kezdődnek. Ha gy van, használd a válaszokat ezeket a szavakat, ha éppen nem szerepel az adott gondolatodban, az sem baj.

Példák

Amikor valami nagy kihívást vállalsz, vagy eltervezed, hogy valami újat tanulsz:

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang?

Minek tanulsz, úgysem fogod megérteni. Mindig ez van, eltervezed, aztán semmi nem lesz belőle.

Amikor arra gondolsz, hogy valamin változtatsz?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? PL. Úgysem mersz változtatni.  Soha nem léped meg amit szeretnél.

Amikor valaki kritizál?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Mindig letörnek a kritikájukkal.

Amikor valamit elrontasz?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Soha nem vagy képes rendesen megcsinálni.

Amikor valami tönkre megy, nem sikerül? Magadat szidod, vagy mást hibáztatsz?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Néha olyan jó lenne, ha nem lennél ilyen béna.

Amikor valaki más hibázik? Megítéled, kritizálod?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Mindig elcseszed, olyan béna vagy.

Amikor nyomás alatt vagy, vagy szorít a határidő?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Soha nem leszek ezzel kész.

Amikor halogatsz, vagy lustának érzed magad?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Miért kell ezt nekem megcsinálni, sose szabadulok meg tőle.

Amikor konfliktusod van valakivel?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Általában rosszul jövök ki a vitákból, inkább bele sem megyek

Amikor a jó megítélésed veszélyben van, vagy aggaszt, hogy mit gondolnak mások?

mindig                  néha                     soha

Mit mond ilyenkor a belső hang? Mit fognak már megint gondolni rólam az emberek?

És hogyan reagálsz?

Ha megvan, hogy szokásos szituációkban milyen fixált, azaz negatív gondolataid jönnek elő, figyeld meg – akár visszagondolva -, hogyan reagálsz, azaz milyen érzések, érzetek, akár testi tünetek jönnek elő egy-egy ilyen esetben, gondolat hatására.

mérges, szomorú, csalódott, dühös, kedvetlen, motiválatlan, ideges, feszült leszel?

Vagy megnő a puzusod, a szívverésed gyorsasága, esetleg fájdalom jelenik meg a hasadban, mellkasodban, torkodban? Bármi lehet.

Nem egyértelmű, illetve mindenkinél más, hogy az érzés jön először, aztán a gondolat, vagy fordítva. Amikor a gyakorlatot csinálod, figyeld meg, ha visszagondolsz egy kellemetlen szitura, akkor mi jön előbb, érzés, vagy gondolat? Amelyik, azzal a lépéssel kezdd a tudatosítás gyakorlatot, tehát nyugodtan cseréld fel az előző és a mostani lépést.

Az érzések, tünetek mellett ezután azt is megnézzük, hogyan próbáljuk racionalizálni ezeket a gondolatokat!

De mit is jelent ez?

Mivel ezek a mondatok gyakran ránk, vagy másokra nézve negatívak, megalázóak, ezért az agyunk elkezd automatikusan védekezni. Ezt szaknyelven önvédelmi mechanizmusnak is hívják.

A racionalizálással nem mást teszünk, mint hogy racionális okot keresünk, kvázi megmagyarázzuk, miért lehet ez a gondolatunk, miért történhetett ez így, miért viselkedtem, cselekedtem ezt. A racionalizálással megpróbáljuk elfogadhatóvá, vagy elfogadhatóbbá tenni a történteket.

Kérdezd meg tehát ilyenkor, hogy a gondolataid alapján hogyan ítélsz meg helyzeteket, magadat, vagy másokat? Hogyan hibáztatsz, bántasz, bántod magadat ezekkel?

Mit is mond valójában a fixált mindset-ed számodra ezekkel a gondolatokkal?

Pl. ha valamire jelentkezel, de végül nem kapod meg, vagy valamit eltervezel, de végül nem sikerül, akkor általában először tudsz rá egy valós magyarázatot.

De aztán bekapcsol Erzsid, és mint az ördög ügyvédje elkezdi „mondani”, mit rontottál el Te, esetleg mi miatt okozta a sikertelenséget valami, vagy valaki más!

Érdekes, hogy először van rá valódi racionális magyarázat, de aztán általában bejön a fix mindset és megmagyarázza a dolgokat.

Általában vagy magadat, vagy mást hibáztatsz, vagy bántasz ezekben a gondolatokban.

Ha eljutsz idáig, hogy a Te Erzsidet tudatosítod, azaz észreveszed, hogy a nehéz szituációkban milyen negatív, gyalázó, bántó gondolatok formájában jelentkezik, és azt is felismered, hogy milyen helyzetekben milyen szavak, tettek hozzák elő, azaz triggerelik a fix gondolatok felmerülését, akkor tettél egy nagy lépést afelé, hogy a fix gondolkodásmódodat elkezd átalakítani fejlődési midset irányában.

Gyakran már egyébként a tudatosítás is rengeteget segít, anélkül, hogy a további lépéseket alkalmaznánk, mert rájövünk, hogy mennyire irracionálisan reagálunk héha a helyzetekre és automatikusan átalakítjuk ezen gondolatainkat.  De persze ez nem mindig elég, így a következő bejegyzésben megnézzük, milyen eszközökkel lehet ezeket a gondolatokat átalakítani, hogy minél inkább a fejlődésünket szolgálják.

A bejegyzést itt meg is hallgathatod:

A fejlődési gondolkodás mód cikksorozat 3. része:

Tovább a növekedés felé új gondolatokkal

Új Csoportunk

Hogy biztosan értesülj az újdonságokról és ha a többiek eredményei is érdekelnek, gyere a csoportunkba és fejlődjünk együtt!!!

Szikora Emese vagyok, Te utad coach, mediátor, hipnoterápiás tanácsadó

Több olyan jelentős fordulat is történt az életemben, amely elindított az önismeret, önfejlesztés, majd végül a segítő szakma útján.

Majd úgy döntöttem, hogy a régi munkám, életstílusom megváltoztatásával együtt a segítő hivatást választom, ahol az én eddigi életutamon megtapasztaltakból építkezve és a tanult professzionális módszerekkel támogatom a hozzám fordulókat.

Bővebben olvashattok az életutamról, a Te utad/ Én utam módszerről is.

A cikk szerzője: Szikora Emese

3 válaszok

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] a második részben: Irány a növekedési gondolkozás – arról volt szó, hogy először is hinni kell ebben az egészben, hogy működjön. Másrészt […]

  2. […] a másodikban megmutattam, hogyan indulj el a fejlesztése útján, azaz hogyan tudod tudatosítani a gondolataidat, ahol szó volt arról, hogy neved el a fix […]

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó blog bejegyzések: