avagy a vállalkozás pénzügyei
Folytatom a vállalkozási terülteket bbemtuató bejegyzés sorozatot, valamint a sjaát vállalkozóknak szóló szolgáltatás csomagom felépítésének lépésről lépésre történő bemutatását!
Előző bejegyzésekben megmutattam az ötletek tisztázását, a stratégiát, a jogi kereteket, majd a tervezést, végül az értékesítés és marketing területet.
Ma a pénzügyeket vesszük elő.
Egy vállalkozás sem működőképes bevételek nélkül. Hiszen ha nem keresünk, akkor miből élünk meg. A működés viszont költségekkel jár. Jó esetben a kettő különbsége lesz a nyereség, amiből a fizetésed és a céges eredménynek is ki kellene jönnie.
Fontos, hogy láss tisztán ebben is, hogy életképes-e és pénzügyileg megtérülő-e a vállalkozási ötleted.
Bevételek és költségek
Hogyan tervezz pénzügyileg? Egyszerűen kezdd el összeírni, hogy milyen bevételeid vannak és milyen kiadásaid. A típusokat, a főbb tételeket, a bevételeknél a termék, szolgáltatás típusokra számolva.
Ne feledkezz meg a vállalkozás adminisztratív költségeiről. Nem utolsó sorban pedig ne feledkezz meg a saját munkádról sem.
Ha új vállalkozást indítasz, vagy egy új területet, akkor számolnod kell induló költségekkel is.
Aztán ezt éves, havi szintre is érdemes lebontani, valamit a készpénz mozgást is külön követni, főleg, ha negyedévente fizetsz pl. Áfa-t. De ez már egy bonyolultabb téma, és itt most az alapokat szeretném megmutatni, mert már ennyiből is láthatod, hogy űködőképes lesz a vállalkozásod.
Az is lehet, hogy ezen a ponton kell visszatérned a Láss tisztán ponthoz, a vállalkozás ötletekhez, mert ha az első ötletedről kiderül, hogy nem tudod nyereségesen vinni, akkor érdemes már az elején témát változtatni.
Hogy csináltam én?
Segítőként személyes egyéni is csoportos szolgáltatásaim, meg néhány elektronikus termékem van. Fogtam ezeket, átgondoltam, hány ügyfélnek tudom ezeket kb. havonta biztosítani, mennyi terméket tudok eladni és ezeket felszorozva a tervezett egységárakkal számoltam ki a várható éves bevételt.
Majd ehhez hozzávettem a vállalkozásom alapvető (fizetésem, járulékok, adók), adminisztatív, általános (pl. könyvelő, biztosítás, iroda eszközök, bank), és a szolgáltatásokhoz, termékekhez kapcsolódó költségeket (helyiségek, utazás, weboldal, szoftverek), nem megfeledkezve az értékesítés költségeiről (hirdetés, partnerek, jutalék), végül pedig a saját fejlesztésemről, tanulásról (konferenciák, könyvek, oktató anyagok).
Jó esetben a bevétel – költség különbözete pozitív, amiből még adózni is kell!
Ha nem, akkor valahol át kell tervezni a dolgokat, hiszen egyébként veszteséges lesz a vállalkozás és nemhogy nem keresel vele, de még a tartalékokból kell pénzt beletenned.
Még azt ellenőriztem, hogy a tervezett termékek, szolgáltatások értékesítéshez, végrehajtásához van-e elég erőforrásom, vagy be kell vonnom másokat, alvállalkozókat, partnereket. Mert hiába tervezek nagy bevételi számokat, ha azokat nem tudom megvalósítani. Ha viszont több ember, alvállalkozó kell, akkor arra is kell kötlséget számolni.
Ez a terület is fontos része egy vállalkozásnak, enélkül hiába van rendben az alapötlet, a stratégia, vízió, jogi cég, tervezés, ha az egész nem áll meg pénzügyileg.
Ezért minden terület átgondolásánál, tervezésénél vedd figyelembe annak hatását más területekre is.
Hogy egyben láss minden területet, töltsd le a Tedd rendszerbe a vállalkozásod ingyenes ebook-ot!