Hogyan tudsz bizalmat építeni az ügyfeleid felé?

Te mennyire érzed magad hitelesnek? És hogy megy a bizalomépítés?

Az első azért fontos, mert hát hogyan tudnád „meggyőzni” az ügyfeleket, érdeklődőket arról, hogy te vagy a legjobb választás a számukra, ha ebben Te sem vagy biztos.

Ha pedig ez a rész már rendben vagy, akkor is érdemes erről időről – időre kommunikálni, hogy ez ügyfelek, követők is megismerjék azt a sok jót, amit te adni tudsz nekik (hidd el, ebbő sosem elég)!

Miért is fontos a hitelesség és a bizalomépítés?

Mert szerintem ez a kettő az alapja az önazonos vállalkozásnak.

Hogy értem ezt?

Azt gondolom, akkor vagy igazán hiteles, ha önmagadat adod, nem próbálsz valaki más bőrébe bújni, pl. amit marketing, menedzsment kiadványokból megtanultál, azt csinálod (tudod a csali, belépő termék, napi szakmai téma posztolás, blogolás), de közben valahol a saját személyedet elveszted

Mint sok helyen, itt is vékony határ választja el a fejlődést (komfortzóna tágítást) és azt, amikor már nem vagy önmagad.

Honnan tudod vajon, hogy átléted ezt a határt? Onnan, hogy szarul érzed magad és ráadásul hiába teszel meg mindent, mégsem jönnek a várt eredmények, ügyfelek, követők. Mert ők is megérzik, hogy ez nem Te vagy.

Ilyen pl. amikor csak azért hozol létre egy ingyenes anyagot, hogy hírlevél listát építs, és az anyagot nem szívvel, lelkesedéssel tudod megírni, hanem a marketing szabályok szerint, izzadva, és a végeredményt sem érzed magadénak!

A bizalomépítéhez fontos a hitelesség is, amiről én a legtöbbet MKM Szél Cilitől tanultam, meg persze a már sok-sok külföldi tanítóktól😊

Hogyan kapcsolódik a két téma?

Ha hiteles vagy, arra tudsz bizalmat építeni, ha épül a bizalom, attól még hitelesebb leszel (plusz persze a szakmai oldalt se felejtsd el).

A bejegyzésben ezekről lesz szó:

Te mitől érzed magad hitelesnek, és mitől érezheted, ehhez eszközök.

Mi kell ahhoz, hogy kommunikálni merd ezeket magadról?

Hogyan mutasd be, mitől vagy hiteles?

Konkrét tippek, hogyan építsd a bizalmad a követőid, ügyfeleid felé a kommunikációdban, poszt ötletek.

Mennyit tudsz és akarsz megmutatni önmagadból, akár családodból, környezetedből a bizalomépítés oltárán?

Mit tudsz még tenni, amivel bizalmat építesz?

Mitől érzed magad hitelesnek?

Ez mindenkinél tök más, de a legtöbbünknek azért segít, ha van mire támaszkodnia: tudás, megszerzett diploma, végzettség, tapasztalat ebben a témában, már több ügyféllel dolgoztál, többször eladtad ezt a terméket, sikerélmények, pozitív visszajelzések.

Miket mondtak a többiek erről:

„Azt mutatom, ami vagyok.”

„Igazat mondok, nyílt vagyok, és figyelek másokra, folyton tanulok..”

„azt csinálom, amit mondok”

„mai képzést tartok olyan szolgáltatásról, amit már többezerszer kezelést magam is megcsináltam”

„Teljesen transzparens az életem”

Ebből nekem az jön le, hogy a fenti racionális alapokon túl, akkor tudsz hiteles lenni önmagad előtt (és nagy valószínűséggel az ügyfeleid előtt is), ha azt mutatod ami van, az életed, a valódi önmagad, azt csinálod, amibe tapasztalatod van.

Ilyen egyszerű lenne? Igen és nem.

Igen, mert tényleg „csak” ennyit kell hozzá megmutatni.

Nem, mert ezt kell hozzá megmutatni, és az néha nehéz,

Mi kell ahhoz, hogy ki merd kommunikálni magadról?

Na de mégis miért nem tudjuk bátran kitenni magunkról a képeket, a munkakörnyezetünkről, az eredményeinkről?

Összeszedtem pár okot, ami szerintem az eredője lehet ennek. Figyeld meg, nálad melyik igaz és mit teheszt ellene?

  1. Nincs önbizalmam

Erre ajánlom a mi lehet a legrosszabb technikát. Gondold át, mi lehet a legrosszabb, ha kiteszel egy bizalomépítő, személyesebb posztot és készülj fel azokra az esetekre.

Pl. barátok, ismerősök „megszólnak”, hogy miért osztasz meg ilyen személyeset, vagy hogy nézel ki a képen? Fogalmazd meg magadban, hogy mondod el nekik, hogy ezt miért csinálod. Köszönd meg a visszajelzést és mondd el, hogy neked így is nehéz volt kitenni ezt a képet, tudod, hogy nem tökéletes, de kérd meg, hogy ne legyen ilyen kritikus. Vagy ilyesmi😊

2. Senkit nem érdekel

Ez a Te feltételezésed. Egyrészt próbáld ki, tényleg így van-e. Tedd kis a posztot és nézd meg a reakciókat. De ha még egy like, komment sem jön, az sem biztos, hogy ezt jelenti, nézd meg azt is, hány embert ért el a poszt.

Másrészt az embereket érdekled, azért követték be az oldalad, mert a téma és valószínűleg Te magad is szimpatikus vagy. A követők az emberhez tudnak kötődni, nem a termékekhez!

3. Nem tudom mit és hogy írjak

Na ezért vagy itt, olvasd az ötleteket, dobd be a saját témádat vagy mutasd be magad kommentben és kérd meg, hogy mi is ötleteljünk poszt témára.

4. Nem lesz tökéletes a posztom, csorbul a hírnevem

Ááá, pont attól leszel szerethető, ha kicsit ferde a kép, vagy benne marad a posztba egy elütés, ezért tudnak hozzád kapcsolódni, ha látják, hogy pl. Te is esendő vagy, hibázol, Te is ember vagy!

Hogyan mutasd be, mitől vagy hiteles?

Ok, már érted mitől érzed Te magad hitelesnek (és az ügyfeleid), felismerted, mit tart vissza ennek megmutatásától. Most akkor nézzük meg, ha mindezeken túl vagy, mégis hogyan tudod a hitelességedet jól bemutatni (és egyidejűleg bizalmat építeni).

Mi is kell ahhoz, hogy valaki hiteles legyen az ügyfelei számára?

Szerintem leginkább ez a három dolog

(vigyázat a három pont teljesen szubjektív, saját tapasztalaton alapuló, nem tankönyvek alapján írtam):

  1. legyen tudásod (végzettséged, papírod, vagy „csak” csinálod már egy ideje)
  2. legyen tapasztalatod (vagyis dolgoztál már ügyfélnek, adtál el, ismered mire van szükségük)
  3. ne csak mond, te is így csináld, használd, éld az életed

Ha pedig elfogadjuk, hogy ez a három alapvető tényező elég a hitelességhez, akkor már „csak” az lenne fontos, hogy mindezeket be is mutasd az ügyfeleknek, követőknek. 

De előtte még az is hasznos, ha te magad tisztába teszed ezt magadon belül. Vagyis összegzed magadban, hogy milyen tudásod, tapasztalatod van abban, amit adsz, tanítasz.

Majd gondold át, te magadat hitelesnek érzed-e olyan szempontból, hogy nem bort iszol és vizet prédikálsz. Tehát úgy élsz, azt használod, úgy működsz te is, amit eladsz. tanítasz.

Mert ha ezekkel rendben vagy, ha ezt tudatosítod, akkor már sokkal könnyebb lesz megmutatni, kommunikálni is.

Na de hogy van ez nálam?

  1. Tudásom van, kb. 10 féle coach, mediátor, tréner végzettségem van, terapeuta és coach módszert tanultam,
  2. 2015 óta folyamatosan dolgozom ügyfelekkel, magán, céges, vállalkozókkal is egyéniben, csoportban, offline és online
  3. csak azt tanítom, mutatom, amit én is átéltem, kipróbáltam, megcsináltam, vagy megtapasztaltam, akár magánéleti coachingban (igen, még a gyászt is, de pl. gyermek témában nem dolgozom, mert nincs gyerekem), akár vállalkozás építésben (amin magam is végigmentem

Te, hogy vagy ezzel a hármassal?

Gondold át az alábbi három témát, mennyire van meg ez az összetevő nálad? Ha megvan, akkor rajta, mutasd be a közönségednek!

  • mennyire érzed úgy, hogy megvan a tudásod,
  • mennyire látod úgy, hogy van elég tapasztalatod
  • mennyire élsz, dolgozol a szerint, amit mutatsz, tanítasz, értékesítesz

Kommunikáció, poszt ötletek!

Végül, ha rendbe tetted magadban a hitelességet, összeszedted, hogyan és mire tudod a bizalmat építeni, akkor olvasd el, hogyan kommunikálj erről!

Íme néhány konkrét poszt, bejegyzés ötlet, amivel garantáltan közelebb kerülnek hozzád a követőid, hitelesebb leszel a szemükben és egyúttal nő feléd a bizalmi szintjük is.

A hitelességed alátámasztásához:

  • Mutasd be, miket tanultál, azokból mit és hogyan használsz a vállalkozásodban – válassz ki egy konkrét tanfolyamot, diplomát, amit egyébként is nagyon szívesen tanultál, azt is leírhatod, miért ezt választottad, mi volt jó benne tanulni
  • Írj egy-egy tapasztalatodról, ügyfél esetről, megoldott problémáról egy sztorit

Bizalomépítéshez:

  • Írj magadról valami kicsit személyesebbet, amit szívesen megosztasz és ami ráadásul még hozzá is ad ahhoz, hogy az a szakember vagy ma, aki vagy (pl. párkapcsolati tanácsadóként a házasságodról, kreatív alkotóként arról, ha már gyerekkorodtól alkottál valamit, önismerettel foglalkozóként arról, Te min mentél keresztül, hogy változtál, stb)
  • Írj arról, miért pont ezt csinálod a vállalkozásodban, mi a küldetésed, mit szeretnél elérni vele (nem, nemcsak az ügyfeleidnek, hanem önmagadnak, vagy a világhoz adni)
  • Mutasd be, hogyan teljesíted, amit megígérsz, vagy kommunikálj arról, ha épp valamit ígértél és nem tudtál teljesíteni nyíltan, őszintén: pl. eltervezett kampány, facebook posztban ígért tartalom, új termék, szolgáltatás bevezetése, vagy bátrabban, akár konkrét ügyfélnek tett ígéret, vállalt feladat
  • Mutasd be egy sztoriban, hogyan veszed figyelembe az ügyfeleid igényeit, hogyan szabod rájuk, amit és ahogy kínálsz, dolgozol
  • Készíts egy videót, akár élőt, vagy ha attól nagyon ódzkodsz, akkor egy olyan írásos posztot, amiben van rólad egy fénykép, vagy legalább arról, ahogy dolgozol és írd le, mit csinálsz éppen és az miért lesz jó az ügyfeleidnek
  • Írhatsz arról is, hogy kivel tudsz olyan igazán jól dolgozni, vagy kinek kifejezetten hasznosak a termékeid (itt nem feltétlenül a jó öreg célcsoportra gondolok, bár jó, ha van átfedés, hanem arra, amilyen emberrel úgy igazán flow-ba tudsz kerülni), írd le azt is milyen az az ember és miért jó vele dolgoznod, pl. mert szuper eredményeket értek el…
  • Ír egy olyan szituációról, amikor valami nem sikerült, hibáztál, kudarcként élted meg (persze amit meg szeretnél osztani), majd azt is írd le, mit tanultál belőle, mit fogsz legközelebb máshogy csinálni, akár azt is, miért lehet hasznos ezt elolvasni a követőidnek
  • Mutasd meg, hogyan kapcsolódsz ki
  • Oszd meg, ha egy napon ha nagyon boldog vagy valamiért, vagy épp nagyon lehangolt valami miatt
  • Hozz egy olyan példát, teljesen saját kútfőből, ami nem passzol az előző ötletekhez, mégis úgy érzed bizalmat épít a követőid, vevőid felé😊

Válassz ezek közül, írd meg, oszd meg és ha van kedved küldd el nekem messengeren, a facebook csoportomban készítek egy gyűjtést a bizalomépítő posztokból és időnként frissítem, megosztom őket!

Mit mersz bemutatni MÉG magadból a hitelességedért?

Vannak olyan területek, amiket azért a bizalom oltárán sem akarunk és tudunk feláldozni. Az alábbi területeket elgondolkodtatónak írom csak neked, FONTOS, hogy nem javaslat, nem mondom, hogy ezekről is beszélj. Csak azt kérem, döntsd el a határaidat ebben is, és úg és arról kommunikálj, amit fontos és hasznos a célcsoportodnak és Te is szívesen megosztod!

  • megmutatod-e a családod, gyerekeidet, párod, pl. mint akik támogatnak abban, hogy csinálni tudd a munkád
  • bemutatod-e ahol dolgozol a helyszínt, irodást, szobádat, raktárat, stb
  • mesélsz-e a kudarcaidról, nehéz eseteketről
  • mutatsz-e meg nehéz helyzetet, vagy nehéz ügyfél esetében annak megoldását
  • feltárod-e, hogy nehéz élethelyzetben hogyan dolgozol, állsz helyt
  • meg mered-e egyáltalán magadat mutatni, fotód magadról
  • az előző emelten, meg akarod-e mutatni ha fáradt, szomorú, elkeseredett, dühös vagy és persze azt, hogy miért
  • bevallod-e, ha valamit terveztél és nem sikerült, nem érted el

Válassz ezek közül egyet, átgondolva, hogy neked ez belefér-e, a követőid, célközönségedet érdekli-e és értékeli-e. Ha igen, akkor írj belőle egy posztot, vagy csinálj egy fotót, videót!

A  kommunikáción kívül még mit érdemes csinálni, amivel bizalmat építesz

Végül pedig még néhány ötlet, tipp, tapasztalat arról, hogy az eddig nézett kommunikáción kívül még mivel tudod az ügyfeleid, követőid felé a bizalmi szintet növelni.

  • elérhetőségedet látják, amit meg akarsz osztani: email cím, telefonszám, weboldal
  • látnak téged a közösségi média, weboldal mögött: rólam oldal, bemutatkozás, fotó
  • betartod a törvényi előírásokat: Gdpr, feliratkozásnál adatkezelés leírás és annak jóváhagyása, értékesítésénél ÁSZF, leiratkozási lehetőség, weboldalon impresszum
  • ugyanúgy, ugyanazon elvek, küldetés mentén kommunikálsz az egyes csatornákon
  • egységes, vagy legalább hasonló design elemek – nem alap, de ez is bizalomépítő lehet, ha mindenhol hasonló elemekkel találkoznak
  • rendszeresen (a te mércéddel) jelen vagy, nem kell mindig, mindehol, de tudják, hogy élsz, létezel, dolgozol, elérhető vagy (hírlevél, közösségi média, blog, videó, offline programok, stb)
  • termék, szolgáltatás értékesítésnél korrekt leírás, mit kap mennyiért, egyértelmű hogy fizethet,
  • garanciák, ha elégedetlen
  • ügyfélszolgálat, reklamálási lehetőség (főleg törvényi)
  • közösségi profiljaidban is látszik mivel foglalkozol, névkegyben vállalkozás oldala, ha van weboldal elérhető – ismerősök előtt is vállalod!

Remélem hasznos volt számodra ez a blog bejegyzés, elgondolkodtál azon, Te vajon mennyire bíznál magadban, találtál ötleteket, amit akár azonnal posszttá varázsolhatsz és ezáltal is fejlődik a vállalkozásod.

Ha segítségre van szükséged ebben a témában, keress nyugodtan, megbeszéljük, milyen módon tudlak ebben a munkában támogatni!

Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További friss cikkek