Tovább a növekedés felé új gondolatokkal

A növekedési, vagy fejlődési gondolkodásmóddal foglalkozunk (angolul growth mindset).

Az első bejegyzésben először bővebben olvashattál erről, valamint kipróbálhattad a tesztet, hogy Te hol is tartasz ezen az úton.

Majd a másodikban megmutattam, hogyan indulj el a fejlesztése útján, azaz hogyan tudod tudatosítani a gondolataidat, ahol szó volt arról, hogy neved el a fix mindset-ed belső hangját és hogy azt is figyeld meg, hogyan reagálsz egyes esetekben a gondolatokra, triggerekre.

Most pedig azt fogjuk megnézni, hogyan tudod az előzőekben megfigyelt gondolatokat, belső hangot úgymond átkeretezni, ennek megfelelően pedig a reakcióidat is megváltoztatni.

Rövid ismétlésként, mi is a növekedési MINDSET

Ez az az állapot, amikor úgy kezeled az élet dolgait, a kihívásokat, úgy értelmezed a veled történteket, hogy megtalálod benne a lehetőséget, a változást, a fejlődést.

Ilyen állapotban vagy, amikor a kihívásokra, problémákra tanulásként tudsz tekinteni, a problémáknál nem ragadsz le az önsajnálatban, hanem a megoldást keresed, nyitott vagy, szereted a kihívásokat, szeretsz kipróbálni új dolgokat, belevetni magad az ismeretlenbe.

A másik típusú gondolatvilág, az ún. fix mindset, avagy fixált gondolkodás, amikor a változás ellen vagy, az állandóság a fontos, abban látod a biztonságot, félsz a kihívásoktól, tartasz a változástól és rosszul élsz meg minden kihívást.

Ha gondolod fusd át az előző két részt, hogy jobban értsd ezt a mostanit, ahol a gondolatok és reakciók tudatosítását tanultuk meg.

Nézzük a 3. lépést, az átalakítást

Ami nem másról szól, mint hogy megtanuljuk a velünk történő dolgokat más perspektívából nézni.

Az egész növekedési, avagy fejlődési gondolkodásmód lényege, hogy olyan módon álljunk a világhoz, a velünk történő dolgokhoz, hogy az a más hozzáállás segítsen minket a felnövésben, fejlődésben, növekedésben. Ami megnyilvánulhat akár jobb teljesítményben, magasabb fizetésben, több ügyfélben, vagy jobb belső hangulatban, egészségben, kapcsolatokban.

Ezért talán nem meglepő, hogy a legfontosabb lépése a fix gondolkodás átalakításának nem más, mint annak az átkeretezése szép szakszóval, ahogyan a körülöttünk, velünk történő dolgokra reagálunk. Hiszen ez a reakció nemcsak azt befolyásolja, ahogy és amit érzünk, gondolunk, hanem azt is, ahogy cselekszünk.

Az pedig könnyen belátható, hogy a cselekedeteink határozzák meg a jövőnket.

És, hogy miért a mi reakciónkkal kell foglalkozni?

Azért, mert azt viszonylag ritkán tudod megváltoztatni, hogy mi történik körülötted, de azt igen, hogy hogyan reagálsz, vagy hogyan látod a szituációt.

Természetesen a nézőpontunktól függetlenül történik velünk jó és rossz is, ami előre visz, vagy ami visszatart, de ha belegondolunk, nem feltétlenül maga a szituáció határozza meg azt, hogy előbbi, vagy utóbbi módon hat ránk.  Ez a perspektívánktól függ, ami nem más, mint az esetre adott válasz reakciónk, gondolataink, cselekedeteink.

Ahhoz tehát, hogy a régi, visszatartó, korlátozó, fixált helyett a fejlődési mindset-ünket használjuk, választanunk kell. A között, hogy a régi, negatív, sokszor becsmérlő, megalázó, kritizáló gondolatainknak engedünk teret, amely csak bizonyítja, hogy mi mindenre nem vagyunk képesek.

Avagy a fejlődési, tanuló, motiváló gondolatoknak, amely pedig arra mutat bizonyítékot, hogy igen még van mit tanulnunk, még kell bele tennünk az adott dologba energiát, erőforrást.

De hogyan tudom befolyásolni a gondolataimat?

A pszichológiából átvett kognitív viselkedés terápia eszközeivel. A kognitív a gondolatokat jelenti, a módszer pedig arra tanít, hogy a bennünk, adott szituációk hatására – akár automatikusan – felmerülő gondolatokat hogyan vegyük észre és hogyan tudjuk azokat átalakítani, majd eljutni odáig, hogy gyakorlással hasonló szituációkra már az új gondolatokkal és ezáltal tettekkel reagálunk.

A módszer egyik legfontosabb eleme, a gondolat, amely akár egy-egy szó formájában realizálódik bennünk. Nagyon nem mindegy, hogy egy olyan esetre, amikor elrontunk valamit, milyen gondolattal – azaz szóval reagálunk, mi jelenik meg bennünk.

pl. Ha hibázunk, akkor esetleg rögtön az jut eszünkbe, hogy hibásak vagyunk, vagy akár, hogy mi magunk vagyunk a hiba, kudarc?

Ettől egyből rosszul érezzük magunkat és valószínűleg meg sem próbáljuk újra, hiszen félünk ettől a rossz érzéstől, nem akarjuk újra átélni.

De mi van, ha azt mondjuk, hogy más nézőpontból rátekintve erre a hibázásra, az lehetőség arra, hogy tanulj belőle.

Hiszen minden elrontott dologból valamit megtanulunk, azt, hogyan ne csináljuk. Aztán legközelebb kicsit máshogy tesszük, kicsit állítunk a mércéken, az elegyen, stb. és máris jobb lesz.

Próbáld ki így:

Keress olyan szituációt a múltban, amikor elrontottál valamit és utána rosszul érezted magad, hibásnak, szerencsétlennek, tehetetlennek és inkább nem is csináltad, próbáltad tovább.

Ha most visszagondolsz arra, mint „mondott” a belső hangod, azokra a gondolatokra, érzésekre és gondolatban a hibás, hibázás szót kicseréled a tanulásra, akkor figyeld meg, hogyan változik meg a reakciód, az érzéseid, a további gondolataid.

Ugye, hogy jobb?

Csak, hogy teljesen egyértelmű legyen:

Ha pl. ezt gondolnád: „Már megint elrontottam, olyan szerencsétlen vagyok.”

Azt kicserélheted ilyesmire: „Elrontottam, de ebből sokat tanultam, legközelebb jobb leszek.”

Motivációnak gondolj azokra a hírességekre, feltalálókra, akikről tudjuk, hogy hányszor vallottak kudarcot, kaptak elutasítást: pl. Walt Disney (aki nem vett fel egy grafikus cég), vagy akár Einstein (akit kicsaptak az iskolából), de ha jól emlékszem Bell is ilyen volt, aki a telefont feltalálta.

Ők a kudarcra nem úgy reagáltak, hogy feladták, hanem tanultak belőle és továbbléptek. Ők is növekedési mindset-el rendelkeztek:-)

Nézzük egy másik példát, a szavak hatalmára

Ha egy esetre úgy reagál a belső hangod, hogy “ehhez, vagy ebben úgyse vagyok elég jó, ügyes, okos, stb. “ Tedd hozzá azt a szót, hogy MÉG.

Hiszen a felsorolt dolgokat meg lehet tanulni. Tehát megvan az esélyed, hogy meg tudd majd csinálni, elérni, és nem azt, hogy Te azt a dolgot soha az életben nem fogod tudni megtenni, elérni.

Ugye, hogy más hatása van? Egyetlen szónak, hogy még!

De ez még mindig csak a felszín, avagy apró javítgatások.

Ennél mélyebbre is lehet ásni, mégpedig úgy, hogy elővesszük az előző rész alapján összeszedett szituációkat és gondolatokat.

Ahogy visszagondolsz a szituációra, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket, vagy ezek közül, amelyek relevánsak és ezek mentén próbálj meg a fentiekhez hasonló perspektíva váltással nézni a történtekre:

  • Mi lehet a háttérben, vagy mi más lehet mögötte, mint amit eddig hittem?
  • Hogyan lehetne reálisabban nézni a történtekre, esetre?
  • Van-e jó oldala a szituációnak?
  • Hogyan tudnám máshogy nézni, értelmezni?

És a válaszok mentén próbáld ki, mikor érzed magad jobban, hogyan kel ahhoz megváltoztatnod ahogy a belső hangod reagál?

Persze itt azért a realitáshoz érdemes ragaszkodni, különben becsapjuk magunkat és csak csalódni fogunk.  De ne ahhoz ragaszkodj, amire először jutottál, mert az nem biztos, hogy teljesen a valóság, hiszen mindent a saját szűrőnkön keresztül látunk, értelmezünk.

A perspektíva váltás lényege az lenne, hogy ami eddig visszatartott, mert negatívan ítéltük meg, azt nézzük meg más szemszögből, vajon úgyis negatív-e, vagy legalább kevésbé az-e? Mert ez fog hozzásegíteni ahhoz, hogy nemcsak a szituációt, de magunkat is jobbnak lássuk és ezáltal jobbá is váljunk.

Ezt persze nem kell az én leírásom alapján elhinni. Csak próbáld ki, gyakorold, használd és meglátod milyen hatása lesz!

Nézzünk néhány példát, hogyan lehet átalakítani a fix gondolkodásmódban működő belső hangunkat növekedésivé:

Ha pl. azt hallod magadban, hogy mi van, ha nem vagy elég jó, mi van ha nem sikerül?

cseréld erre:

  • mindenki úgy kezdi, hogy nem olyan jó valamiben, a  sikeres embernek is elbuknak néha

VAGY:

ha ez hallod: Ha ez ilyen nehéz, akkor talán csak nem vagy benne elég jó.

cseréld erre:

  • Ha ez nehéz, akkor lehet, hogy több erőfeszítést kell beletennem

VAGY

Ha meg sem próbálom, nem bukok el, megtartom a méltóságom

cseréld erre:

  • Ha meg sem próbálom, már elbuktam és nincs méltóságom

Ez nem az én hibám

cseréld erre:

  • Ha nem fogadom el, hogy ez az én felelősségem, akkor átadom az erőmet, az életem irányítását.

Visszatérve a saját példáidhoz

Nézd vissza a korábban összegyűjtött triggereket, amelyeket azonosítottál, nézd meg mit mond a belső negatív hangod, és írd át egy új gondolatra, a növekedési nézőpontból, majd igyekezz elkapni ezt a gondolatot hasonló szituációkban, tudatosítsd, hogy ezt a fix mindset-ed mondja és cseréld le az átírt gondolatra.

Minél többször elkapod a negatív belső hangot, annál könnyebb lesz lecserélni, hozzászokni az új gondolathoz. A tudatosságod egyre növekszik, de fontos, hogy ehhez idő kell, ezért hagyj magadnak elég időt és nem légy türelmetlen (hiszen az is fixált gondolkodásmód:-)).

GYAKORLAT:

Minden triggerhez írd le az alábbi két változatot:

A fix gondolkodásmódomban gondoltam:

—————————————————–

A növekedési gondolkodásmód nézőpontjából erre a gondolatra cserélem:

—————————————————–

Most már szinte mindent tudsz ahhoz, hogy egyre inkább fejlődési gondolkodásmódodat használd.

Összefoglalva a lényeg, hogy

  • higgy a módszerben,
  • majd tudatosítsd mikor milyen jellemző fix gondolataid, reakcióid vannak,
  • végül pedig találd meg, hogyan tudod azokat növekedési mindset-el átalakítani.
  • Ezután már nincs más dolgod, mit, hogy gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Sok sikert s ha van kedved, oszd meg velem, velünk a példáidat, eredményeidet!

Új Csoportunk

Hogy biztosan értesülj az újdonságokról és ha a többiek eredményei is érdekelnek,  vagy ha biztonságos környezetben szeretnéd megosztani a Veled történteket, a változásokat, amelyeket elértél, gyere a csoportunkba és fejlődjünk együtt!!!

Szikora Emese vagyok, Te utad coach, mediátor, hipnoterápiás tanácsadó

Több olyan jelentős fordulat is történt az életemben, amely elindított az önismeret, önfejlesztés, majd végül a segítő szakma útján.

Majd úgy döntöttem, hogy a régi munkám, életstílusom megváltoztatásával együtt a segítő hivatást választom, ahol az én eddigi életutamon megtapasztaltakból építkezve és a tanult professzionális módszerekkel támogatom a hozzám fordulókat.

Bővebben olvashattok az életutamról, a Te utad/ Én utam módszerről is.

A cikk szerzője: Szikora Emese

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó blog bejegyzések: