Hallottam ezt már sokszor és a tapasztalatom is, hogy a weboldal sok esetben azért hasznos, mert ezzel találkoznak az ügyfeleink.
Ezért is kértem meg Pálffy Magdi webdesignert, hogy írjon egy cikket arról, hogy mire figyelj, ha weboldalt szeretnél létrehozni.
Még ha webshoppal nem is rendelkezünk, mert a személyünk / vállalkozásunk megismertetése is egyfajta eladás.
Sok vállalkozó elsieti a weboldal-készítést.
Olyan a mentalitás, mint az arculat kapcsán – sokaknál előbb van meg a logó, mint az üzleti terv. Ez azért súlyos hiba, mert vállalkozási gyakorlat nélkül nem lehet jól megfogalmazni kiknek szeretnénk szolgáltatni, csak feltételezzük, de nem ismerjük pontosan az ügyfelek igényeit, a konkurencia ismerete nélkül pedig nehéz hitelesen megfogalmazni, miben is vagyunk mások, esetleg jobbak a pályatársaknál.
Emese cikkében végig vette, hogy vállalkozóként pontosan milyen sarkalatos pontokat kell átvenned a fejedben, amelyek megfogalmazása nélkül a weboldal-készítés elhamarkodott, esetleg nyögve-nyelős lesz. A vállalkozás célja, célcsoportja, a szolgáltatási területek a honlap stratégiai vázát adják, melyek szükségesek ahhoz, hogy hiteles és a látogatók számára is érthető honlapot tudjunk készíteni, tehát semmiképp sem érdemes kihagyni ezt a folyamatot.
Tegyük fel, már vállalkozol egy ideje és minden fontos kérdésre tudod a választ, tehát eljutottál arra a szintre, hogy már valóban égetően szükséges egy jó weboldal.
A döntés meghozatalakor a vállalkozók rögtön válaszút elé kerülnek: megengedhetnek maguknak anyagilag egy kivitelező által készített honlapot, vagy forrás híján kénytelenek maguk elkészíteni? Aki úgy dönt, hogy maga készíti, számtalan elcsúszási veszélynek van kitéve.
Sokszor látom, hogy a vállalkozók indokolatlanul rengeteg időt töltenek a honlapjuk farigcsálásával – és ennek oka nem is mindig a technikai háttér elsajátítása. Azt látom vállalkozótársaknál, hogy mindent tökéletesre akarnak ELSŐRE, mindig jön egy új ötlet, amit még bele kellene venni, sokadszorra írják át a szolgáltatásokat, több lépcsős termékpiramist akarnak, full extrás bemutatkozást stb. Sosincs kész a weboldal, és bár külső szemmel nagyon is fent van már minden, ami a kezdő lépésekhez bőven elég, mégsem merik megmutatni senkinek az oldalukat.
Azt javaslom, mint haladó vállalkozó – aki szintén beleesett ebbe a hibába – hogy ha magad készíted a honlapod, indulj el, minél egyszerűbb felületen és minél gyorsabban. Egy honlap sosincs kész abban az értelemben, hogy nem statikus, folyamatosan változhat a tartalma, de ezt a változást ne a belső monológjaid határozzák meg, hanem a valós tapasztalatok, amelyeket munka közben szerzel – így leszel hiteles az ügyfeleid szemében is. Tehát publikáld az oldalad mielőbb, indulj el. A kiegészítések jó apropót adhatnak a kommunikációdhoz, egy logót meg is szavaztathatsz a követőiddel, hogy melyik verziót válasszák stb. Summa summarum, nem gáz, ha induló vállalkozásként nem űrhajó a honlapod.
Ha kivitelező mellett döntesz, első lépésként javaslom, hogy alaposan nézz körül a piacon. Tudom, borzasztóan nehéz a kínálat-dömpingből választani, épp ezért az alábbiakat javaslom, hogy használd gyors szűrőként.
Tipp – az árak, ugyan jó tájékozódási pont lehet, de ne az olcsóság alapján válassz. Ha valaki a csillagokat is leígéri, de közben pedig a piaci ár alatt dolgozik, akkor gyanakodj, hogy vagy a minőséggel, vagy a hitelességgel lesz gond. A másik végletet sem ajánlom – csak mert valaki méregdrága, nem biztos, hogy annyira jó is.
Amennyiben megtaláltad a számodra ideális kivitelezőt, jó esetben részletes tájékoztatót kell kapj, hogy mire lesz szükség a honlaphoz.
A folyamat ezután tervezéssel, kivitelezéssel és teszteléssel folytatódik.
Egy egyedileg készített honlap esetén a tervezés folyamata során készül drótváz, amelyben vázlatosan elhelyezzük a tartalmi elemeket – megnézzük hol alkalmazzunk ikonokat, cselekvésre ösztönző gombokat, képeket stb.
Ezt követően a látványtervben már jobban konkretizálódik a honlap tartalma. Az elfogadott látványterv alapján készül el végül a honlap, melyet érdemes alaposan tesztelni. Ez alatt nemcsak a gombok végig-nyomkodását értem, hanem a honlapnak a konkrét célcsoporttal való megosztását is. Sokan félnek ettől a lépéstől, mert tartanak a negatív kritikától és inkább olyan személyeknek mutatják meg a frissen elkészült weboldalt, akik nem is célcsoportjuk – barátnők, családtagok, akik legtöbb esetben nem tudnak objektíven véleményt alkotni – legyen szó pozitív, vagy negatív visszajelzésről egyaránt.
A célcsoportból választott tesztelőknél is gondosan kell eljárni – képes az objektív vélemény-nyilvánításra?
Ismeri annyira a vállalkozót, hogy valóban érdemben meg tudja mondani, hogy amit lát a vállalkozóból és amit a honlapon lát viszont, az a kettő köszönő-viszonyban vannak egymással?
Azaz ugyanúgy megszólítva érzi magát, átjön a vállalkozó hitelessége? Van olyan jó viszony köztük, hogy kritikát is meg mer fogalmazni?
A honlap a célközönségnek készül, nem a családtagjainknak, ezért fontos, hogy a megfelelő személyek alkossanak a honlapról véleményt.
A fenti egyedi tervezéses honlap sok előkészületet és átgondolást igényel, és az elkészülési ideje is több hét, ezért sokan meg is riadnak tőle. Nekem is voltak ügyfeleim, akiknek hatalmas segítség lett volna, ha van valamilyen sablon, ami segíti őket vezérfonalként a tartalom-tervezésben.
Ezen igények mentén került kialakításra nálam a RAPID HONLAP, melynek lényege, hogy a vállalkozó kész, különböző vállalkozási típusokra tematizált sablonokból válogathat. A sablont természetesen ettől függetlenül teljesen személyre szabom és igény esetén alakítok is rajta, ugyanakkor mégis ad egyfajta könnyebbséget a tartalom-tervezésben a vállalkozónak. Mivel nem egyedileg tervezett honlapról van szó, az ára is kedvezőbb és sokkal gyorsabban is elkészül, mint a hagyományos, megtervezett honlapok, így ezt a megoldást valóban kezdő vállalkozásoknak ajánlom leginkább.
A honlap nem egy statikus felület, célszerű időről időre aktualizálni, a technikai háttér frissítése és karbantartása pedig elengedhetetlen.
Mit érdemes aktualizálni?
Időről időre célszerű lehet a szolgáltatásokat átgondolni – legyen szó újak létrehozásáról, vagy nem működő / nem szeretem szolgáltatások levételéről. Fontos, hogy a szolgáltatások oldalad mindig az aktuális portfóliót mutassa, nincs annál kellemetlenebb, ha egy „nem-szeretem” szolgáltatást rendelnek meg, vagy az ára már rég nem annyi.
A szolgáltatások témáját illetően sokan nem mernek meghatározni egy szűkebb specializált területet, attól félvén, hogy ha nem fedik le a teljes szolgáltatási palettát, akkor munkától esnek el, pedig egy szűkebb területről sokkal konkrétabban lehet írni. Jobban meg lehet szólítani a célcsoportot is, valamint sokkal gyorsabban kiderülnek az ügyfelek valós igényei és problémái, amire célzottan lehet a szolgáltatási formákat kitalálni.
Vakon beleugrani egy kipróbálatlan területbe valóban nem célszerű, előtte érdemes tesztelni, hogy van-e az adott területre igény, mennyit hajlandó érte fizetni a piac stb. és utána a honlapon belül külön oldalon, vagy akár egy teljesen külön honlapon is meg lehet jeleníteni az adott szolgáltatást.
Ha mind a szolgáltatásunk, mind a célcsoportunk gyökeresen megváltozik, esetleg több markáns területre osztódik, érdemes megfontolni, hogy ezeket külön honlapon jelenítsük meg. Ha sok, egymáshoz szorosan nem kapcsolható terület jelenik meg a honlapon, nem a sokoldalúságunk fog lejönni a látogatónak, hanem épp ellenkezőleg- megzavarodik, hogy akkor most mivel is foglalkozunk? A minden lében kanálság sokakban bizalmatlanságot szül, komolytalannak tarthatják az illetőt.
Összefoglalóan a jó weboldal ismérvei:
Lépj be Magdi facebook csoportjába weboldal tervezés és fejlesztés készítés tippekhez, ötletekhez!
Megoldásműhely – Szikora Emese coach
2020 © Minden jog fenntartva!| Adatvédelmi tájékoztató | ÁSZF | Szikora Emese ev.