A 2021-es féléves hullámvasút

Picture of Emese

Emese

Avagy az első félév szubjektív értékelése, felkészülés és tervezés ilyen időkben

Engedjétek meg, hogy a félévem értékelését egy sajátos kis bevezetővel kezdjem, hogy szerintem min mentek át a vállalkozások az elmúlt fél évben. Igen, a covid hatására.

Hát nem könnyű fél éven vagyunk túl, kaptunk hideget, meleget, a 2020-as nyár után már azt hittük vége a covidnak, aztán ősszel rosszabb lett, majd márciusig megint javult kicsit a helyzet, hogy aztán minden eddiginél rosszabb legyen, az emberek, a betegség, a vállalkozások és a gazdaság szempontjából is.

Jó ki hullámvasút volt ez mindenkinek, kinek így, kinek úgy, de valószínűleg minden vállalkozót érintett valahogy. Persze voltak, akik szárnyaltak, mert pont olyan területen működnek, aminek jót tett a korlátozás (pl. étel házhozszállítás), de sokkal többen szenvedték meg azt hiszem.

Persze, sokat tanulhattunk már 2020-ból, de amikor valaki kihúz fél-1 évet fél lábon azért, hogy aztán a következő időszakban már folytatni tudja a vállalkozást, aztán kiderül, hogy még fél évet ki kell húzni, ja, csak most nem fél lábon, hanem szinten láb nélkül, kvázi repülni kellene. Na, akkor sokan bedobnák a törölközőt, és volt, akiknek sajnos be is kellett dobni (pl. vendéglátásban, kézművesek).

De szerencsére, sokan kitartottak és talpon maradtak, bár az utolsó pénzügyi, lelki, motivációs tartalékokból.

Remélem, most már tényleg túl vagyunk a nehezén és 2021 2. félévében már nem vár ránk nagy korlátozás, további gazdasági hatásaival. De persze ettől még nem érdemes fallal a fejnek rohanni, hogy minden rendben lesz, minden úgy lesz, mint eddig, mert nem lesz. Lesz még hullám, lesz még betegség, lehet még némi korlátozás, közben pedig nagyon hat az egész oltunk, vagy nem oltunk kérdés a családokra, ügyfelekre, üzletekre is.

Ezekkel bizony mind, mind érdemes kalkulálni , ahogy azzal is, hogy hosszútávon megváltozik az emberek nagyon sok szokása, az online vásárlástól és szolgáltatások igénybe vételétől, a hibrid munkavégzésen át (amikor heti 2-3 napot folyamatosan otthonról dolgoznak, de csoportok váltják egymást) a tömeges helyek, rendezvények sokak általi elkerüléséig.

Közben meg felértékelődnek a kisebb személyes programok, tanulás, workshop, egyéni tanácsadás, de nem folyamatosan, és sokkal inkább meggondolják az emberek, mi az, amiért megéri utazással tölteni pár órát. Szerintem .

És persze sok-sok kutató szerint sem világos még, hogyan alakul ál az életvitelünk, sok trend már kezd látszani, de igazán pár év múlva fogjuk tudni visszatekintve.

Na, erre kellene nekünk vállalkozóként valahogy felkészülni. De hogyan?

Hogyan tervezz ilyen körülmények között?

Épp ma reggel sport közben néztem vissza az Onlife konferencián Ungvári Péter, az agilis kampány, hogyan tervezz című előadását.

Megint rájöttem, hogy a korábbi IT-s munkahelyemen is agilisan dolgoztunk (csak nem tudtunk róla) és, hogy valóban kisvállalkozóként is tök igaz az, amit Péter mond, hogy nem tudsz előre mindent pontosan, részletesen, tökéletesen megtervezni. Nemcsak egy kampányban (ott is), de a vállalkozásod éve szempontjából sem.

És ezt 2020 és 2021 első féléve tökéletesen bebizonyította.

Arra is rájöttem, hogy amikor próbáltam tényleg gyönyörűen megtervezni pl. a pénzes kihívásom kampányát, mindent előre elkészíteni, beütemezni, legyártani az anyagokat, az egyszerűen nem működött. Eddig arra a következtetésre jutottam, hogy talán én vagyok ad-hoc-abban működő annál, hogy így tudjak alkotni.

De ma az előadás alapján felismertem, hogy nem velem van a baj.

Hanem azzal, hogy tényleg nem olyan környezetben létezünk manapság, ahol előre lehet látni mindent, mert a környezet, a gazdaság, az emberek, az életstílus, a napi rutin, a szükségletek, egyszóval egyszerre minden változik.

És még arra is rájöttem, hogy amit év elején megterveztem a saját vállalkozásomra, azt már többször borítottam, átütemeztem, átalakítottam, vagyis részben már alkalmaztam az agilis szemléletet, csak nem tudtam róla és ettől úgy éreztem, hogy ez megalkuvás, hogy azért kell módosítanom, mert nem terveztem elég jól, stb… Biztosan ismerős amit írok, ugye?

Viszont most eldöntöttem, hogy teljesen agilis alapokra helyezem a 2. félév tervezését, mondhatnám azt is, hogy újra tervezését. Erről egy külön cikkben/ videóban fogok beszámolni, most csak a kereteket mutatom be, szintén Péter előadása alapján.

Az agilis kampány tervezésre (amit én most lefordítok agilis vállalkozás tervezésre), az alábbi főbb pontokat érdemes betartani:

  • Ne akarj mindent részletesen megtervezni, előre megírni, ütemezni,
  • hanem legyenek meg a főbb pontok, cél, mérföldkövek, feltételezések, amelyeket felülvizsgálsz,
  • majd rendszeresen elemezz, értékelj és ez alapján tervezd meg részletesebben a következő szakaszt
  • ne a feladatokat, hanem a folyamatot lásd és kezelj az üzleti célon kívül mindent a lehető legrugalmasabban

Nagy vonalakban ez a lényeg, persze ennél sokkal szebben le van írva az előadásban, de majd a tervezésnél még ezt is kifejtem.

Hogy lehet ezt elképzelni egy vállalkozás terveinél, ráadásul a 2021-es környezetben?

Mondok pár példát:

  • legyen meg üzleti célként, hova szeretnél elérni év végére (ez már tudjátok, hogy a vállalkozásod miért-jéből, víziójából levezethető), még annyival kiegészítve, hogy az üzleti alatt számszerűsíthető eredményt értek.

Pl. X ft bevételt év végéig (milyen havi bontásban), mennyi ügyfeled legyen (milyen szolgáltatásokkal, termékekkel, esetleg árakkal, milyen rendszeresen vásárolnak, jönnek), és persze milyen profitot érnél el az évben szumma, havonta.

Viszont, ezek csak olyan számok lesznek, amelyek nagyon fontosak, hiszen ettől függ a megélhetésed, de nem érdemes kőbevésettként tekinteni rájuk, legalábbis az összetételük szempontjából semmiképpen (pl. havi bevétel, profit, ügyfelek, termékek szórása heti, havi időszakban)

  • jelöld meg, milyen mérföldkövenként fogod ellenőrizni, hogy halad a terved.

Ez a legtrükkösebb, mert pl. új termék bevezetésénél ez akár lehet pár naponta magában a kampányban, de már a tervezésnél, piackutatásnál is lehet 1-1 mérföldkő, hiszen ott kiderülhet, hogy teljesen más irányba érdemes gondolkodnod, mint eleinte te elképzelted (mint pl. nálam a hogyan tovább konzultáció eredeti scope-ja, a ventiállás teljesen kikerült belőle, mert aki eljött egy ilyen konzira, az már túl volt azon és a jövőre akart koncentrálni).

  • szokd meg és építsd be a mérföldköveknél az elemzést

Erre a legjobb példa az én hónap értékeléseim, de te csinálhatod sűrűbben, ritkábban, máshogy, jobban a számokra kihegyezve, vagy épp kevésbé, inkább a szolgáltatásaidra, értékesítésedre

  • az értékelés alapján pedig változtass

Mégpedig ne úgy, hogy annak tekinted, már megint újra kell tervezni, hanem eleve csak a következő mérföldkőig tervezz részletesen, utána pedig csak a legfontosabb feladatokat, irányokat, majd ha a mérföldkövet kiértékelted, akkor tervezd meg részletesen a következő időszakot.

Mint pl. én a pénzes kihívást a lezáró workshop-ig terveztem meg, majd azután gondoltam át, hogy használom fel az anyagokat, tapasztalatot, és így kezdtem el dolgozni az ebook-on (igények alapján is persze), terveztem meg az egyéni pénz gondolkodásmód konzultációt és még további tervek várnak kibontásra.

Remélem érdekes és hasznos volt számodra az agilis tervezés rövid bemutatásra, a következő cikkben bemutatom, hogy én hogy kezdtem neki 2021 Q2-re és persze a hónap értékelésekben azt is, hogy elemeztem, és terveztem tovább!

Ha segítségre van szükséged ebben, kérlek írj nekem, egy tervező konzultáció kialakítása folyamatban van, de ha érdekel, személyesen rád szabottan tudjuk egyeztetni, hogy tudlak támogatni Téged ebben.

Picture of Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek