Ügyfélszerzés segítőként: Miben más és hogyan lehet hatékonyabb?

Picture of Emese

Emese

Segítőként pontosan tudod, milyen érzés, amikor minden figyelmed az ügyfeleidre összpontosul. Az empátiád és a támogató hozzáállásod segíti őket, hogy túljussanak a nehézségeiken, de mi van akkor, ha neked magadnak van szükséged támogatásra – például ügyfélszerzésben? Bevallom, a segítő szakmák ügyfélszerzése nem egyszerű terep. Nagyon más hozzáállást, folyamatokat és eszközöket igényel, mint mondjuk egy webshop, egy online tanfolyam vagy egy tanácsadó cég. De jó hírem van: nem lehetetlen. Ebben a bejegyzésben megmutatom, miben más a segítő szakma ügyfélszerzése, és hogyan építhetsz hatékony stratégiát, ami hozzád illik.


1. A segítő szakma ügyfélszerzésének sajátosságai

1.1. A bizalomépítés az első lépés


Segítőként nemcsak szolgáltatást nyújtasz, hanem a bizalom az, ami igazán meghatározza az ügyfélkapcsolatot. Az emberek nem vásárolják meg csak úgy „egy kattintással” a lelki, mentális vagy testi problémáik megoldását. Ezért a segítők számára az ügyfélszerzés egy fokozatos folyamat, ahol minden lépés arról szól, hogy az érdeklődő megismerjen és megbízzon benned.


A bizalomépítés kulcsa, hogy látható legyél, hitelesen megmutasd magad, és ne félj megosztani, hogyan dolgozol. Ehhez nem kell minden titkodat kifecsegned, de az embereknek szükségük van arra, hogy tudják, ki van a szolgáltatás mögött.

1.2. Az eredmények kommunikálásának kihívásai


Más iparágakban könnyű konkrét eredményeket ígérni, például „30%-kal olcsóbb lesz az energiaszámlád” vagy „elkészül a weboldalad 2 hét alatt.” A segítő szakmákban azonban nem ilyen egyszerű. Nem ígérheted, hogy hat alkalom után biztosan helyreáll valakinek az önbizalma vagy a párkapcsolata.


Ehelyett az eredmények kommunikációja másképp működik: megmutathatod, hogy másoknak hogyan segítettél, milyen folyamatokat jártatok végig, és milyen változások következtek be náluk. Példák, esettanulmányok, ügyfélvisszajelzések mind segítenek abban, hogy az érdeklődők lássák, miben vagy jó.

1.3. A célcsoport szűkítésének fontossága


A segítők egyik leggyakoribb hibája, hogy „mindenkinek” akarnak segíteni. „Bárkinek tudok segíteni, akinek problémája van” – hangzik el gyakran. Ez azonban az érdeklődők számára zavaró, mert nem tudják, hogy pontosan kinek szól a szolgáltatás.


Fontos, hogy megtaláld azt a szűkebb célcsoportot, akivel a legjobban tudsz dolgozni, és rájuk szabott üzenetekkel kommunikálj. Például, ha karrier-coach vagy, ne csak „önbizalom-növelésről” beszélj, hanem olyan helyzetekről, amelyek a te ideális ügyfeled problémái: „nem mersz felszólalni a munkahelyeden,” vagy „úgy érzed, nem ismerik el a munkád értékét.”


2. A segítők és az ügyfélproblémák sajátos jellege

2.1. A felszíni tünetek és a mélyebb problémák kapcsolata


Az ügyfeleid gyakran nem tudják pontosan megfogalmazni, mi a problémájuk. Csak a felszíni tünetekkel érkeznek: „nem alszom jól,” „állandóan veszekszünk a párommal,” „nem találom a helyem a munkahelyemen.”


Ezért neked segítőként fontos, hogy a tünetekre koncentrálj a kommunikációdban, mert ezekre ismernek magukra az emberek. A mélyebb okok (pl. gyerekkori traumák, önértékelési problémák) feltárása majd a közös munka során jön el. A marketingben viszont az első lépés az, hogy az ügyfél azt érezze: „ez rólam szól!”

2.2. Miért nem működnek a hagyományos marketingtölcsérek?

A klasszikus marketingtölcsérek – például „iratkozz fel egy checklistára, és azonnal vásárolj egy csomagot” – nem működnek jól a segítő szakmákban. Az érdeklődők itt hosszabb döntési folyamaton mennek keresztül. Idő kell ahhoz, hogy megismerjenek, kapcsolatot alakítsanak ki veled, és bizalommal forduljanak hozzád.


Ezért érdemes a bizalomépítést lépcsőzetesen felépíteni: adj értékes, edukáló tartalmakat, válaszolj a kérdéseikre, mesélj a módszereidről, és lassan vezesd őket az együttműködés felé.


3. Az empátia és a segítő hozzáállás marketingje

3.1. Az „önmagunk háttérbe szorítása” problémája


Sok segítő hajlamos arra, hogy háttérbe szorítsa magát. Nehezen beszélnek magukról, a sikereikről, és még nehezebben mondanak árat a szolgáltatásaikért. Pedig ahhoz, hogy segíteni tudj, meg kell mutatnod magad, és el kell fogadnod, hogy az értékesítés nem öncélú tevékenység – hanem annak az eszköze, hogy még több emberhez eljuss.

3.2. Gondolkodásmód-váltás segítőként


Az ügyfélszerzésre tekints úgy, mint egy segítő tevékenységre. Amikor láthatóvá teszed magad, és kommunikálsz az érdeklődőkkel, máris elkezdesz nekik segíteni. A kapcsolatteremtés, az edukáció és a kommunikáció mind-mind a segítő munkád része.


4. Tippek és módszerek az ügyfélszerzéshez segítőként

  • Ismerd meg az ideális ügyfeledet. Kikkel szeretsz a legjobban dolgozni? Mik az ő fájdalompontjaik?
  • Kommunikálj tisztán. Miben tudsz segíteni? Milyen problémákat oldasz meg?
  • Légy jelen a megfelelő csatornákon. Például egy Facebook-csoportban, ahol az ideális ügyfeleid időt töltenek.
  • Adj időt magadnak. Az ügyfélszerzés nem sprint, hanem maraton.

5. Zárás és konkrét feladatok

Az ügyfélszerzés segítőként nem könnyű, de ha tudatosan átgondolod a saját helyzetedet, hatalmas változásokat érhetsz el. Ahhoz, hogy ne csak információkat vigyél magaddal ebből a blogból, hanem cselekedj is, hoztam néhány konkrét feladatot, amiket elvégezhetsz már ma.


1. Az ügyfelek eredményeinek kommunikációja
Gondold végig, hogyan mutathatnád meg az ügyfeleid által elért eredményeket vagy változásokat úgy, hogy az érdeklődők felismerjék: „Ez rólam szól!”
Ehhez:

  • Gyűjts példákat: Írj össze konkrét ügyféltörténeteket (természetesen névtelenül), amelyek bemutatják, honnan indultak és hova jutottak el. Például: „Egy ügyfelem nagyon erős szorongással érkezett, ami miatt nem mert emberek előtt beszélni. Hat ülés után már könnyedén prezentált a munkahelyén, és jobban érzi magát a bőrében.”
  • Gondold át a változások hatását: Hogyan változtatta meg az ügyfél életét a közös munka? Ezek a hatások nagyon erőteljes érzelmi húzópontok lehetnek az érdeklődők számára.
  • Írd le egyszerűen és érthetően: Olyan nyelven fogalmazz, amit az ideális ügyfeled megért, és amiben magára ismer. A „szorongás csökkentése” helyett mondd például: „Nem pánikolsz többé, amikor be kell mutatkoznod egy új csapat előtt.”

2. Az empatikus, segítő hozzáállás és az értékesítés közötti feszültség oldása
Nézd meg, mennyire szorítod háttérbe magad az ügyfélszerzés során. Segítőként természetes, hogy mások problémái kerülnek az első helyre, de ahhoz, hogy még több embernek segíthess, láthatóvá kell tenned magadat és a munkádat. Ehhez:

  • Vizsgáld meg a gondolkodásmódodat: Mit érzel, amikor az értékesítésre gondolsz? Túl nyomulósnak érzed? Vagy úgy gondolod, nem illik a segítő szerepedhez? Írd le ezeket az érzéseket, hogy jobban átlásd őket.
  • Fordítsd meg a nézőpontodat: Az értékesítés nem nyomulás – hanem egy lehetőség arra, hogy elmondd, hogyan tudsz segíteni. Próbálj meg úgy tekinteni a kommunikációdra, mint egy tanítási folyamatra: „Azért beszélek az eredményeimről, hogy az érdeklődők lássák, mi minden lehetséges számukra is.”
  • Írj le 3 konkrét lépést a változás érdekében: Például:
    1. Írd ki egy posztban, miért szeretsz segítőként dolgozni, és hogyan érzed magad, amikor valaki eléri a célját a támogatásoddal.
    2. Tűzz ki egy napot a héten, amikor megosztasz egy ügyféltörténetet vagy egy visszajelzést a munkádról.
    3. Gyakorold, hogy magabiztosan beszélsz az áraidról vagy a szolgáltatásaid értékéről egy barátnak vagy kollégának.

3. Készíts cselekvési tervet az ügyfélszerzésedre
Most, hogy már látod a segítő szakmák ügyfélszerzésének sajátosságait, gondold át, hogyan tudsz egy rendszert kialakítani, ami hozzád illik.

  • Hogyan építesz bizalmat? Mi az első lépés, amivel kapcsolatot teremthetsz az érdeklődőkkel? (Például ingyenes tartalom, válasz egy kérdésre online, esettanulmány megosztása.)
  • Melyik csatornán kezded el a kommunikációt? Ne akarj mindenhol ott lenni egyszerre – válassz egyet, és építsd ott a jelenléted.
  • Hogyan teszed fenntarthatóvá a folyamataidat? Dolgozz ki egy rutint, például heti egy posztot írsz, vagy havonta egy webinárt tartasz.

Zárszó


Emlékezz: az ügyfélszerzés nem rólad szól, hanem azokról, akiknek segíteni tudsz. Ha nem mutatod meg, mire vagy képes, lehet, hogy valaki más nem találja meg azt a támogatást, amire szüksége lenne. Tedd meg az első lépést, és ne feledd: minden apró lépés közelebb visz ahhoz, hogy több emberhez eljuss a tudásoddal.

Ha ezen feladatokban úgy látod, hogy segítségre van szükséged, ha tudod magadról, hogy egyedül ezt nem tudod, vagy nem fogod megtervezni, bevezetni és folyamatosan csinálni, akkor FOGLALJ nálam egy ingyenes 20 perces stratégiai konzultációt. Megnézzük, miben vagy most, mit szeretnél ügyfelek, bevétel számok szempontjából elérni és én megmutatom az első lépéseket ehhez, valamint azt is, hogy tudlak ebben támogatni.

Picture of Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek