2022: szintlépés egyéniből a csoportok felé

Picture of Emese

Emese

Évtervezés, minek az?

Év elején most már tényleg minden tele van az évtervezéssel. Klassz és néha sajnos kevésbé szuper évtervező kiadványokat lehet ingyen, vagy fizetősen letölteni, vannak évtervező kis és nagy létszámú workshopok, webinárok, előadások. Szóval elhiszem, ha már neked is eleged van a témából.

Bocsi, ez a bejegyzés mégis erről szól. Vállalkozókra szabva. Remélem, azért találsz benne hasznos infót.

Arról írok a blogban, miért érdemes vállalkozóként évet tervezni (mily meglepő pl. azért, hogy lásd, hova, meddig akarsz eljutni bevételben, fejlesztésekben). Aztán ahhoz is pár tipp és elgondolkodtató kérdés, hogyan csináld és végül egy konkrét tuti eszközt is mutatok.

Miért fontos megtervezni a vállalkozásod évét?

Röviden, mert egyébként csak sodródsz, nem tudatosan haladsz, idekapsz, odakapsz, nem tudod mit, miért csinálsz.

Ok, ennek ellentéte, amikor valaki (jajj ismertek ilyet? ÉN😊) megtervezi havi, heti szintre mit fejleszt, mikor milyen program lesz, milyen terméket vezet be, aztán ez a jó kis terv egész évben nyomasztja, mivel esélye sincs megcsinálni (mert kb. 4 ember kellene hozzá, hogy ennyi feladatot végigvigyen).

Amit ezzel mondani akarok az, hogy tervezz, de a tervet ne egy kőbevésett, lebetonozott valaminek tartsd, amitől ha eltérsz, ha nem sikerül tartanod, akkor sikertelen, lusta, tudatlan vállalkozó vagy. Mert pontosan így húzod le magad és még annyit sem fogsz elérni, mintha tényleg csak sodródtál volna.

De, ha tudsz egy olyan tervet készíteni, amit rugalmasan kezelsz, ami tartalmaz, akár számszerű célokat, akkor az vezetni tud, inspirálni, motiválni és legfőképpen úton tartani.

Szóval ezért tervezz, hogy tudd kb. az év végéig hova szeretnél eljutni, miben szeretnél feljebb lépni, vagy mit szeretnél megtartani a mostani szinten, mert az is tök jó volt.

Hogyan tervezd meg az éved?

Ok, most, hogy meggyőztelek, hogy tervezz, nézzük, hogy érdemes ezt csinálni szerintem.

0.   pont, mielőtt évtervezel, évértékelj

Mielőtt nagy mellénnyel nekiállsz megtervezni az évedet, érdemes pár pillanatig elidőzni azon, milyen is volt a vállalkozásod és persze személyesen a te előző éved. Hogy sikerült, milyen eredményt értél el, ehhez mennyit dolgoztál, mit fejlesztettél, mit tudsz tovább vinni és persze legfőképp, mit tanultál magadról, vállalkozásról, ügyfelekről az elmúlt évben.

Ezt vagy évértékelő anyaggal, vagy pl. a Csoport évértékelő posztjaival is megteheted, vagy csak ülj le és gondold át az évedet.

A lényeg, hogy amire jutottál, azt vedd figyelembe 2022 tervezésénél.

1. lépés – éves terv

Egy vállalkozás (meg persze a magánember is) pénzből működik, tehát érdemes megtervezni, mennyi bevételt szeretnél elérni, ehhez milyen termékedből, szolgáltatásodból mennyit kellene éves szinten értékesítened, és ez mennyi ügyfelet jelent. Lehetőleg ehhez aztán azt is nézd meg, hogy mindez mibe kerül.

Divatos mostanában az ún. lifestyle design, vagyis amikor eldöntöd, hogy milyen életstílust szeretnél, és ahhoz nézed meg, mennyit kell „hazavinned” a vállalkozásodból. Ezt csinálom én is, van is hozzá a domarketing-től egy tuti táblázatom. Nagyon tanulságos összeszedni, hogy mennyi költséged van személyesen neked, vagy a családnak együtt és abból mennyit kell neked megtermelni.  Meglepetések érhetnek mindkét irányból a személyiséged szerint (túl, vagy alul becsülsz dolgokat).

Aztán ha ez a szám megvan, nézd meg azt is, ehhez mennyi vállalkozói bevétel szükséges (tudod az adók, járulékok, bérek, kamarai tagság hozzászámolásával), ha nem egyéni vállalkozóként működsz, akkor pedig még profitot is érdemes rászámolni.

Ha így megvan az éves bevételed, akkor jön a fenti leosztás, milyen szolgáltatásból, fő termékekből mennyit kell ehhez eladni és főleg a szolgáltatásoknál ez mennyi új, vagy épp meglévő ügyfél veled való dolgozásra rábeszélésével érthető el😊

Na jó, nem vicceskedek, ez komoly munka. Ami fontos, ne görcsölj rá, most becslünk (nyilván ha elég jól sikerült az előző éved, akkor ez könnyebb, mert már látod, hány érdeklődőt tudsz ügyféllé tenni pl. havonta, hány ügyféllel tudsz együtt dolgozni hetente, stb).

Itt van az a pont, amikor – főleg egyéni szolgáltatóként – vedd figyelembe a saját kapacitásodat. Tehát hiába tervezel 50 MFt-os éves árbevételt, ha azt egyedül, pl. egyéni coaching, vagy konzultációs folyamatokkal akarod összehozni, ahhoz vagy kb. 40.000 Ft-os óradíjjal, vagy annak megfelelő egyéni program árral kell kalkulálnod, vagy mint Hermione a Harry Potter-ben egyszerre több helyen, azaz ügyféllel is kell dolgoznod.

Ezt persze árnyalja, ha csoportos, vagy épp személyesen téged nem igénylő online, vagy letölthető programokat, anyagokat is értékesítesz.

Aztán gondold át azt is, hogy ha nem csak pl. folyamatos szolgáltatásokban, termék értékesítésben gondolkozol, milyen időszakokban, mire érdemes fókuszálnod, mikor fogsz új terméket, szolgáltatást kifejleszteni és azt bevezetni, mikor lesz kampányod esetleg, és mikor tartasz tavaszi, nyári, vagy épp őszi, téli szünetet. Mert azt is tessék betervezni, hogy mikor pihensz, töltődsz fel!

Ehhez van egy tuti eszköz, az éves tábla, amit Szél Cilitől tanultam https://feliciamegirja.hu/.

Ez segít egyben látnia az egész évedet, hónapokra osztva az megnézheted, mikor mi foglalkoztatja, miben van a célközönséged, milyen magánéleti nagyobb feladatok várnak rád, és ehhez milyen havi, vagy időszakos fókusz témákban, termék fejlesztésekben, kampányokban érdemes gondolkoznod.



Az éves táblázat kitöltésének főbb lépései:

1. Rajzold meg, oszlopok a hónapok (vagy időszakok), sorok: célközönséged mit csinál akkor, magánéleti fő projektek, feladatok, fő témád a hónapban, ha van termék, szolgáltatásfejlesztés, ha tervezel: kampány, bevezetés

2. Először a célközönséged/ ideális ügyfeled sorát töltsd ki, mit csinálnak, mire koncentrálnak adott hónapban (pl. anyukák nyáron gyerekkel foglalkoznak, vállalkozók év elején terveznek, ősszel kampányolnak, dolgozók év elején még motiváltabbak, tavasz, nyár elejére elfáradnak, stb.)

3. Majd tedd hozzá a magánéleted időszakos főbb eseményeit (pl. esküvő, költözés, gyerek születik, felújítás, vizsga, nagyobb utazás)

4. Majd a bevétel, termék és szolgáltatás terveidből ütemezd be az előző pontok alapján, hogy mikor fogsz valami újdonságot kialakítani, fejleszteni (pl. online kurzus, könyv írás, új program, új konzultáció)

5. Majd ehhez is kapcsolódva tervezd be az ehhez szükséges kampányokat, vagy termék bevezetéseket.


A sorok tetszőlegesen bővíthetők, ahogy pl. a workshop résztvevők is magukra szabták, én ezt az alapot használom, nálam pl. a csoport havi témák és a havi workshop-ok vannak még külön beütemezve!


Ez a táblázat kitöltve, egész évben a mankód lehet, végig tudod vele kísérni az éved részletesebb tervezését és megvalósítását. Csak ajánlani tudom, hogy csinálj ilyet.

2. lépés – mérföldkövek, havi, heti tervek, keretek

Ha csinálsz a fentiek szerinti éves tervet, akkor abból már látod is a havi, vagy nagyobb mérföldköveket, pl mikorra szeretnél egy új szolgáltatást, csomagot, programot kitalálni, kifejelszteni, mikor szeretnél elérni X Ft bevételt, vagy Y új ügyfelet.

Ezzel azt éred el, hogy egyszerre „csak” ezen mérföldkövek közötti időszakra kell koncentrálnod amikor tervezel, év elején pl. érdemes csak az első pár hónapot jobban lebontani. utána úgyis változik az élet, lásd pandémia, a gazdasági környezet, az eredményeid is befolyásolják merre mész tovább és persze te magad is változol, talán már más lesz a fontos.

Ha vannak mérföldköveid, akkor azt a vállalkozásod témája, működési módja szerint érdemes havi, vagy heti szintre lebontani, már konkrét feladatok, határidők megadásával.

Én pl. havi keretekben tervezek, havi témák mentén haladunk a csoportba, havi workshop-ok vannak és a termékfejlesztéseket is ehhez rendeltem idén.

A heti terveim pedig szintén egy keretbe vannak foglalva, a kommunikáció, posztok, hírlevél, megkeresések mind heti szinten vannak betervezve, azon belül én osztom be, melyik nap mire van időm és kedvem. Hét elején pontosítom a tervet (és megírom Lupui Iza mentoromnak), hét végén pedig átnézem, mit sikerült megvalósítanom!

3. lépés – megvalósítható?

És el is jutottunk a tervezés utolsó, de egyik legfontosabb pontjáig.

Ha a fentiekkel kész vagy, nézd meg, hogy megvalósítható-e ez a terv, van-e rá elég időd, kapacitásod, tudásod, vagy be kell-e vonnod valakit. Meg tudod-e teremteni a hozzá szükséges költségeket, akár beruházni előre, amíg nem lesz belőle bevétel.

És legfőképpen, meg akarod-e ezt így csinálni, a fő célod, a küldetésed felé haladsz-e vele?

A válaszaid alapján nyugodtan módosíts, úgyis fogsz még többször az éved során.

Saját terveimből ízelítő

2021-ben megéltem a vállalkozásomból!

Ahogy az előző blogbejegyzésemben is írtam ez volt a célom és ezt túl is teljesítettem, megalapoztam, megerősítettem és kialakítottam egy működő rendszert. Idén ennek a folytatása a célom és mindjárt bemutatom azt is ez, hogy néz ki számokban, stratégiában és konkrét működésben, hozzáállásban,

A 2022 es évem címszavakban: növekedés, megerősödés, szintlépés egyéniből a csoportok felé.

A vállalkozásom tervei, azon belül a pénzügyek

Az előző cikkben tök őszintén megírtam, hogy mennyi volt a bevételem. Nézzétek vissza, ha kíváncsiak vagytok rá😊 Említettem, hogy az egy alapozó év volt és mivel látom, hogy a módszerem működik, a témám, a célcsoporton elég jól kialakult, ezért idén nem kevesebb célt tűztem ki magam elé, mint az előző éves bevétel megduplázása. Mielőtt erre bárki felkapja a fejét, hogy úristen, de hát az nagyon sok… Igen valóban nem kevés és szeretném, hogy ha tudnátok, hogy e mögött a duplázás mögött egész pontos stratégia van!

Azért merem ezt a célt így leírni, sőt kimondani nektek is, mert látom, hogy hogyan tudom megcsinálni. Ezzel együtt a tervek azért vannak, hogy motiváljanak (nem azért hogy vissza húzzanak ha nem sikerül).

Vagyis ha nem érem el a duplázást, akkor sem dőlök a kardomba, de a célom az, hogy elérjem. Ehhez pedig megterveztem, hogy milyen úton fogok eljutni, miből mennyit kell értékesíteni, miket tervezek fejleszteni és mindez hogy fér bele az évembe, az erőforrásaim figyelembevételével a napjaimba.

A másik, ami egyébként ezen bevétel alátámasztásához szükséges az az, hogy mind ehhez mennyi ügyfelet szeretnék, milyen szolgáltatásokból és termékekből nagyságrendileg, mennyit szeretnék eladni. Végül ahogy az előbb már megmutattam, mindezt hogyan ütemezem az év során, hiszen ezek egy részét még ki kell fejlesztenem, de ami kész van,  azt is értékesítenem kell kampányokkal vagy ügyfél folyamatokkal.

Ügyfelek

Ez pedig még egy újabb témát maga után von:

Mégpedig azt, hogy akikből az én esetemben ügyfelek lehetnek, vagyis a csoportom létszáma és a feliratkozók számának hogyan kellene alakulnia ahhoz hogy ezt a tervezett ügyfél számot elérjem. Ezért az alábbiakban egy olyan felsorolást fogtok látni, amelyben ezeket a számokat szerepeltetem a kalkulációm és a becsléseim alapján.

A csoport létszám 2022-es tervem:

750 fő (bár nem annyira a szám számít, hiszen az ügyfélszerzési stratégiám az egyéni kapcsolódásra és megbeszélésekre, vagy workshop munkára alapul😊)

Feliratkozók száma 2022-es tervem: 600

Ezt pedig inkább „arra használom”, hogy az ingyenes anyagokra, kihívásokra feliratkozókat is a csoportba csábítsam, illetve azért hírlevelezek, kampányolok egy évben párszor és ugye van online termékem (legyél jóban a pénzzel ebook) és lesz is még nemsokára😊

Milyen taglétszámot tervezek idénre, milyen feliratkozó számot, hány workshopot, kb. milyen létszámmal, milyen programot, milyen online kurzust és mindezekből mennyit szeretnék eladni.

Ügyfél szám tervem 2022-re:

40 fő egyéni, 70 fő havi workshop, program

(itt egy kicsit más szerkezetben gondolkozom, mint tavaly, majd erről még mesélek)

Neked megvannak kb. ilyen mélységig a számaid 2022-re?

Így áll össze az éves bevételi tervem, amiről a fentiekben beszéltem!

Egyben látni az évet

Mindez persze semmit sem érne akkor, hogyha nem tudnám megcsinálni és itt jön be az a már bemutatott éves tábla amit Szél Cilitől tanultam és aztán továbbfejlesztettem, magamra szabtam és amit azóta workshopon és konzultációban is alkalmaztunk.  Én azért imádom nagyon, mert egyben látom az egész évet.

A fentiekhez képest én még ezekkel egészítettem kia saját éves táblámat:

A csoportot a workshopokat és hozzá kapcsolódó egyéni konzultációkat és is a havi témák mentén tervezem be, így kézenfekvő volt, hogy ezeket a havi témákat rögzítsem az éves táblázatban, amely aztán maga után vonta a havi workshopok tervet és úgymond a maradék időben elosztó terveztem be a termék és szolgáltatásfejlesztéseket, valamint azok bevezetését és kampányát.

Az én éves táblám

Ízelítőnek, ezekkel a havi témákkal készülök 2022-re:

  • január: évtervezés, évbeindítás
  • február: ügyfélszerzés
  • március: félelmek az értékesítésből, ön-megmutatásból
  • április: vállalkozóként kudarcokból tanulás, fejlődési szemléletmód
  • május: nem-et mondás ügyfeleknek, partnereknek
  • június: pénz blokkok, árazás
  • július: motiváció, kikapcsolódás
  • augusztus: tudatos jelenlét gyakorlatok (mindfulness)
  • szeptember: kampány tervezés, lebonyolítás
  • október: hatékonyság fejlesztés, rutin kialakítás
  • november: bizalomépítés
  • december: évzárás, év értékelés

A témákat, aktuális workshopokat a Vállalkozás olajozottan 40 felett facebook csoportban találod meg!

Termék és szolgáltatás terveim

Már említettem, hogy az egyéniből a csoportra szeretném áthelyezni a hangsúlyt idén és a fejlesztéseim is ezekhez kapcsolódnak.

Januárban terveztem és meg is csináltam egy online videókurzust, ami segítő szakemberek és szolgáltatók ügyfél szerzésének kialakítását segíti.

Erre épülően egyéni konzultációs csomagot állítottam össze, amit a kurzus vásárlóinak kínálok elsődlegesen.

Majd tavasszal erre épül az első csoportos több hetes programom, ahol a terveim szerint szolgáltató szakemberekkel dolgozzuk ki a saját ügyfélszerzésüket!

Ezek mellett készülök még egy új ebook-al, ha belefér a videós kurzus következő részével, és persze a havi workshopokkal.

Mindezt megkoronázandó, idén először van tervem arra, hogy ha nyáron több hétre szeretnék elmenni pihenni, a kieső bevételt (hiszen ügyfelekkel nem fogok dolgozni), milyen passzív forrásból tudom pótolni (elárulom a Legyél jóban a pénzzel ebook és az Így töltsd meg a naptáradat videókurzus lesz ennek két alapoköve).

Zárszó

Sokan szerintem azért rettentek meg az év tervezésétől, mert óriás nagy táblázatokkal, mert sokan több oldalas dokumentációkkal jönnek! Szerintem az a fontos, hogy lásd Te hova akarsz eljutni, mi a célod év végére és azokat milyen mérföldkövekben milyen havi, féléves,  vagy negyedéves pontokon keresztül tudod pontosítani. Az a fontos, hogy lásd, azoknál a negyedéves, havi mérföldköveknél meddig szeretnél az éves célodból eljutni, majd utána mindig az elkövetkező egy – max. három hónapra tervezd meg részletesebben hogy mit, mikor szeretnél, vagy szükséges ehhez megcsinálni.

A részletes feladatoknál pedig nagyon fontos, hogy figyeld meg, hogy van e neked erre erőforrásod, időd a családod, a magánéleted és a vállalkozás napi ügyeinek, a napi ügyfelek kiszolgálása mellett.

Így biztosíthatod azt, hogy a terv az egy mankó legyen ne egy elvárás magad felé.

Ha nincs meg, nem áll össze, egyedül nem tudod, de szeretnéd összerakni az éves terved, akár az éves tábla, akár a számok, ütemezés szempontjából, keress meg, segítek egy konzultáción!

Picture of Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

A természetes értékesítés művészete: Hogyan vezesd át a webinár résztvevőit az ajánlatodra?

Az értékesítés nem kell, hogy nyomulós vagy kellemetlen legyen – egy jól felépített webinár esetén az ajánlat bemutatása természetesen és magától értetődően illeszkedik a tanított tartalomhoz. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan vezesd át az érdeklődőket az ajánlatodra erőltetés nélkül, hogy végül ügyfelekké váljanak. Konkrét példákkal és bevált technikákkal segítek, hogy az értékesítés természetes és hatékony legyen!

Tovább olvasom »