2021: megéltem a vállalkozásomból

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Elkészítettem én is a tavalyi év értékeléséről és a 2022-es év főbb terveiről szóló blog bejegyzésemet.

2021 elhozta számomra is ezt: megéltem a vállalkozásomból!

Apropó az évértékelés fontosságáról és mikéntjéről itt írtam!

Miért ez a cím?

Mert ezt választottam a 2021-es szavamnak, avagy azt tűztem ki célul 2021-re, hogy csak a vállalkozásból származó bevételekből tudjak megélni egy általam elképzelt szinten.

Talán fura ez így 5+ évnyi vállalkozás után. Magyarázat: a 2021-es volt az első év, amikor semmilyen más fix bevételem nem volt, sem alkalmazottként, sem alvállalkozóként fix-en beszámlázás egy projektre, stb. Előtte mindig volt egy főállásom, viszonylag fix bevételem, de 2020 év végére jutottam el odáig, hogy meg mertem lépni azt, hogy mindezt elengedtem.

Ehhez kellett nekem az előző 5 év sikereivel és kudarcaival, és persze az, hogy láttam, meg tudom csinálni, már vannak ügyfeleim, bevételeim.

VISZONT! Mióta tényleg csak a vállalkozásra fókuszálok, szárnyalok. Amit addig a biztonság miatt nem mertem elengedni, az jó „biztonsági övként” vissza is tartott. Így a tavalyi évben szinte szárnyaltam, olyan folyamatok indultak be, olyan közösség alakult ki, olyan stratégia állt össze, amely nemcsak a 2022-őt, de a további éveimet is megalapozza.

Szóval a mai fejemmel már látom, bátran léphettem volna előbb is. De segítő szakemberként tudom, hogy meg kellett hozzá érnem, úgyhogy jó volt ez így, ahogy volt. 🙂


TIPP: ha az alkalmazotti létet szeretnéd felcserélni a vállalkozóira, nem biztos, hogy érdemes arra várni, hogy ugyanannyi bevételed legyen a vállalkozásodból, mint a munkabéred, mert a kettőt együtt nem fogod tudni ugyanolyan intenzitással vinni, mintha csak az egyikre koncentrálnál. Találd meg, mi az a bevételi szint, ügyfél-szám, vagy bármi más mutató, amiből látod, hogy a vállalkozási ötleted, témát piacképes, tudod működtetni, képes vagy növekedni és akkor egyszer hozz meg egy döntést és lépj… Vagy ha ezt nem látod, inkább maradj alkalmazott, és tartsd meg a vállalkozást egy kis plusz bevételt hozó hobbiként, vagy engedd el..

NA de nézzük, nálam hogy alakult az év vállalkozás és magánéleti fronton.

Vállalkozás

Nagyon kemény év van mögöttem, sokat dolgoztam, nem minden sikerült úgy, ahogy terveztem, ezekből tanultam és legközelebb máshogy csinálom. Sok munkám (pl. a csoport, közösség építés, a kihívás és abból ebook, a workshopok) év végére, 2022 elejére értek be. Így volt, hogy az év közepén elkeseredtem, nem tudtam hogy is lépjek tovább, mire koncentrálljak inkább, de aztán valami, valaki mindig tovább segített, egy mastermind csoport, vállalkozó társak, a saját közösségem,majd ősztől a mentorom…

Ami még nagyon motiváló volt számomra, hogy folyamatosan követtem a bevételeimet, havi bontásban. Mert a számok nem hazudnak. Láttam, hogy szépen alakul, növekszem, haladok az éves célom felé.


TIPP: KATA-sként úgyis vezetni kell egy számla nyilvántartást, ahhoz már csak egy havi összegzést adj hozzá és máris látod, hol tartasz. Azért sem utolsó dolog ezt látni, mert az is kiderül, egyáltalán megéri-e neked a főállású KATA adó fizetése, vagy inkább csak mellékállást termelsz ki, esetleg tudod az emelt szintű KATA-t is fizetni (pl. a nyugdíjad érdekében).

Ami még a mélypontokon tovább segített, az a Vállalkozói hétzáró alkalmak, amelyeket először hetente, aztán 2 hetente péntekenként tartottunk és amely fő témája  az volt, hogyan nézzünk vissza a hétre és találjuk meg, milyen (akár a legapróbb) sikereket is értük el azon a héten. Számomra nemcsak az volt inspiráló, ahogy láttam, a rendszeresen járók hetek alatt a semmi jó nem történt velem, semmi nem sikerült gondolati körből eljutottak odáig, hogy egy jól sikerült posztnak, kedves visszajelzésnek, új ötletnek is tudtak örülni. És ettől nőtt az önértékelésük, amitől bátrabban, motiváltabban mentek tovább.

A kedvenc visszajelzésem a hétzáróról pedig ez volt: „A péntek ünnep”😊

Ami  még a 2021-es évem nagy „eredménye”, az, hogy végre sok-sok év keresgélés után, megtaláltam a vállalkozói utam. Legalábbis egyelőre, hiszen ahogy én változom, ez is fog változni. De most végre azt érzem, tapasztalom, sőt az eredmények is azt mutatják, hogy a helyemen vagyok. Mi is ez az út?

Előbb inkább leírom, hogy jutottam idáig.

Eredetileg mérnök-informatikus vagyok és több, mint 20 évig IT-s cégnél is dolgoztam, tanácsadóként, majd projektvezetőként, végül középvezetőként. Habár már 2011-ben elvégeztem az első coach képzésemet, még 2015-ig nem nagyon használtam, max a vezetői szerepkörömben. Aztán 2015-től indult a vállalkozásom, ahol jó segítő szakemberként azt mondtam, bárkinek, bármilyen témában segítek (hidd el nem ironikusan mondom, megértem, hogy segítőként ez a fontos számodra is).

Aztán teltek a hónapok, évek, rengeted szakmai dolgot és marketinget is tanultam, próbálgattam, van ami működött, de a legtöbb dolog nem. Elkezdtem szűkíteni azt, hogy mit csinálok, így jutottam el a Te utad-ig, amelyben nehéz élethelyzeten túl lévő embereknek próbáltam segíteni life coaching témákban, írtam ebook-okat, csináltam online tanfolyamot, jött is pár eladás, ügyfél, de nem lettem benne a saját mércémmel sikeres.

Majd segítséggel ráébredtem, hogy az én irányom inkább az üzleti világ, hiszen amunkámban nemcsak a projekt szemléletet, a rendszerben gondolkodást tanultam meg, de konkrétan cégeket is építettünk fel a kollégáimmal a projektek mentén. Mivel eddigre túl voltam sok évnyi vállalkozás építésen is, rájöttem, hogy vállalkozóknak is tudok segíteni. Így 2020-től az üzleti coachingra, a sztenderdebb business témák mellett pedig a vállalkozók fejlesztésére koncentráltam. Tavaly már szinte csak ezzel foglalkoztam, néhány egyéni magán ügyféltől eltekintve.

Mit hozott még ezen túl is a tavalyi év?

Azt, hogy már látom, a vállalkozóknak milyen témákban tudok hatékonyan segíteni és azt, hogy milyen típusú vállalkozóknak. A témákról a jövő évi terveimben olvashatsz, A vállalkozókon belül először azt tudatosítottam, hogy nem a teljesen kezdőkkel tudok jól dolgozni, vagy akik még csak tervezik a vállalkozást, hanem azokkal, akik már elkezdték, túl vannak néhány próbálkozáson és rájöttek, könnyebb segítséggel fejlődni, minthogy mindent egyedül akarnak kitalálni. Aztán felismertem, hogy a 40+-os korosztályt tudom jobban támogatni, mivel ők már rendelkeznek élettapasztalattal, tudatossággal, így nem kell őket meggyőzni bizonyos dolgokról. Az év végére pedig még azt is megmutatták nekem az engem választó ügyfelek, hogy leginkább szolgáltatást végző, sőt azon belül is, ügyfelekkel személyesen (egyéni, csoportos módon, de akár online is) együtt dolgozók azok, akiket a leghatékonyabban tudok támogatni.

Mindeddig eljutni egy út volt, aminek tudom, hogy még nincs vége, változni fog ez is, szűkülni, bővülni, de akkora nyugalmat és fókuszt ad az, hogy ezt igy meg tudtam fogalmazni, amit sosem hittem volna.


TIPP: a célcsoportot, ideális ügyfeledet ne azért fogalmazd meg, mert a marketingesek azt mondják és, hogy nekik kommunikálj (persze azért is hasznos). Hanem azért is, hogy lásd, Te kivel tudsz és szeretnél dolgozni, hogy te is nyugodtan állj neki minden munkanapnak, mert tudod kihez szólsz (és kihez nem), tudod már, hogy milyen problémáikra milyen megoldásokat tudsz nekik adni. ÉS ez már „jön” magától, nem kell agyalnod rajta. Mert már bizonyítottál magadnak és másnak is. 🙂

Segítséget kér a segítő

Végül, de nem utolsó sorban a 2021-es év még egy nagy lépést hozott az életemben. Addig csak online tanfolyamokból, előfizető klubokból próbáltam tanulni, fejlődni, egy-egy konzultációt vettem igénybe a vállalkozói énem fejlesztéséhez. Ősztől viszont Lupui Izában mentorra találtam, akivel ráadásul egyfajta megvalósító-partneri viszonyban dolgozunk, nemcsak ő támogat engem és kéri számon a saját vállalásaimat rajtam, hanem fordítva is én is ugyanúgy támogatom és követem a terveit. Ez egy nagyon jól működő partneri viszony lett nekünk, most már majd fél éve tart és én is azt figyeltem meg, sőt mástól is megkaptam ezt visszajelzésként, hogy sokkal fókuszáltabb vagyok, látszik, hogy tudom, mit, miért csinálok, merre tartok. Izától pont azt kértem és kapom, hogy ne hagyjon elkószálni a kijelölt útról, de ő még ennél is többet ad, mert még az út kijelölésében is hihetetlen tanácsokkal lát el.

TIPP: bátran kérj segítséget. A vállalkozói lét alapvetően magányos, ritkán tudod megbeszélni a problémáidat a pároddal, családoddal, főleg ha ők alkalmazottak és vállalkozóként gyakran egyedül, otthon dolgozol. Emiatt nehéz az, ami egyébként szükséges, hogy néha kívülről is rá tudj nézni egy szituációra, szövegre, hogy eldöntsd, pontosan mi legyen a következő lépés. Vagyis persze ezt mind meg tudod csinálni egyedül is, csak sokkal lassabban, nehezebben, fájdalmasabban és rengeted idő és pénz veszteséggel.

Hát itt tartok most és a következő szakaszban megmutatok pár konkrétumot, számok, sikerek, együttműködések, változtatások mentén, majd a 2022-es tervekről mesélek még kicsit, egy következő bejegyzésben!


Eredmények számokban

Ahogy már fent is írtam, a számok nem hazudnak. Éppen ezért nehéz lehet velük szembenézni, viszont ha megteszed, örömöt is hozhatnak (hányszor hallottam konzultációkon, workshopokon, hogy jé, nem is gondoltam, hogy ennyit kerestem). Ha pedig kevesebb, mint vártad, akkor segít abban, hogy igenis nézz szembe a problémákkal.

Árbevétel

Na ez az a szám nálam, amivel még sokan nem villognának és én sem teszem. Ahogy kezdtem, a célom az volt, hogy megéljek. Ehhez pedig egy havi 300.000 Ft-os bevételt szerettem volna elérni. Ez talán nem sok, de nekem idén fontos volt, mert ebből ugye „csak” a KATA jön le, így azért szemmel látható összeg marad. Szerencsére van egy férj mellettem, így kettőnk „fizetése” azért bőven elegendő. Ezt a számot el is értem, sőt meghaladtam valamivel, aminek nagyon örülök, mert azt mutatja, hogy van értelme csinálnom. Ennek megfelelően 2022-re már jóval nagyobbra is nyújtózkodom, mert már látom, miből és hogyan tudok több bevételt csinálni.

Marketing számokban

Nem árulok zsákbamacskát, az ügyfeleim és így a bevételeim két fő forrásból származnak:

  • céges ügyfelek egyéni megkeresesésekből, kapcsolati hálóból
  • közösség építésből, azt alátámasztó feliratkozó gyűjtésből, majd az ún. közösségi értékesítés módszeréből lesznek a csoport tagokból ügyfelek nálam

Ezért mutatom meg a csoport, email lista számaimat.


TIPP: az, hogy milyen számok mentén érdemes mérned az eredményességed, nagyban függ az ügyfélszerző módszeredtől. Nekem érdemes a csoportot nézni, hiszen arra épül a folyamatom, de ha neked inkább kapcsolatokból, ajánlásokból, akkor annak számait nézd, ha email kampányokból, akkor a feliratkozókat, stb.. És persze ugyanígy ezekre is tervezz.

A csoport létszáma 2021-ben: 102 – 340-re nőtt 😊 Ez nagyrészt organikusan, sok helyen megosztva a csoportot, ingyenes anyagaimban, kihívásaimban ajánlva, rendszeresen embereket meghívva növeltem.

Feliratkozók száma 2021-ben: 350

Ezt a listát egyelőre inkább „arra hasznátam”, hogy az ingyenes anyagokra, kihívásokra feliratkozókat is a csoportba csábítsam, illetve azért hírlevelezek és kampányolta, egy évben párszor, mert ugye van online termékem (pl. a Legyél jóban a pénzzel ebook) és lesz is még😊

Ügyfelek száma

Ügyfeleim száma 2021-ben: 30 fő egyéni, 40 fő csoportos alkalmakon (úgy, hogy 2021-ben kb 4 workshopot tartottam még csak), de emellett ugye vannak céges ügyfeleim is. Ez szintén nem tűnik nagy számnak, de a fenti bevételhez elég volt ennyi fő, mert legtöbben nem egyszeri alkalommal jöttek, hanem folyamatokra.

Ügyfelekkel 2021-ben kb. 300+ egyéni coaching, konzultációs órám volt. Ez sokkal több az előző évekhez képest (amikor ugye mindig volt valamilyen fő bevételem), így erre nagyon büszke vagyok. Ami persze rögtön fejtörést is okozott, az időbeosztás, naptár kezelés, felkészülés, utómunka, anyagok küldése, ülések blokkokba, napokra szervezése terén. Ebben is sokat tanultam magamról tavaly, mennyi ülést tudok egymás után (mekorra szünetekkel), hány napon dolgozzam ügyfelekkel, milyen napokat lenne jó szabadon hagyni pl. a marketingre, fejlesztésre.  Tavaly ezeket még elég ad-hoc szerveztem, idén ennek is egy konkrétabb tervvel, heti és napirenddel vágok neki, a terveknél el is mondom😊


TIPP: ügyfelekkel dolgozó szakemberként, ha bevételt, ügyfél számokat tervezel, vedd figyelembe a saját időbeli és mentális kapacitásod, az életkörülményeidet, családod igényeit, főleg a gyerekeket, iskola, óvoda szüneteket, stb. és ennek megfelelően tervezd meg, hogy mennyi egyéni, vagy csoportos ügyfelet, konzultációt tudsz végigvinni.

Munkaórák mennyisége

És az előző bekezdés alapján már rá is kanyarodok a munkaidőre.

Sokszor felmerül konzultációkon, beszélgetéseken a nincs elég időm frázis (ismerős ugye?) és aztán az is, hogy nem gyakran tudjuk, mire mennyi idő megy el. Na ezért  használom én már kb. 2 éve a Toogl tracking alkalmazást, amivel minden tevékenységem idejét mérem. Csak hozzászokni nehéz, aztán már automatikusan indítod.

Én azért szeretem, hogy látom, mire mennyi időt töltök el, mert megértést ad, hogy pl. miért nem haladok egy témával, segítséget a tervezéshez, hogy ne tervezzek túl (de még így is belefutok) és nyugalmat, hogy nem lógattam a lábam egész héten, hanem igenis dolgoztam, csak sok-sok feladat sokkal több idő, mint amennyire a mérés elkezdése előtt gondoltam.


TIPP: Ajánlom neked is, hogy legalább egy ideig használj valamilyen időmérő alkalmazást, vagy rögzítsd pár hétig manuálisan, amíg megismered, neked mi, mennyi ideig tart! Így biztosna nem fogod túltervezni a napjaidat!

Néhány konkrét munkaóra érdekességképpen, szerintem ezt is fel tudjátok használni saját vállalkozások tervezésében is (persze a működési módotokkal árnyalva):

2021-ben szumma munkával töltött idő:1320 logolt óra (ez kb. 30 logolt óra / hét, 5-6 óra/ nap (de ez fókuszált, gép előtt konkrétan dolgozós óra). Tehát hiába érzed úgy, hogy napi 8 órát dolgoztál, az valójában 5-6 óra konkrét, fókuszált munka (tisztelet a kivételnek). és ezt azóta HR-es szakember is alátámasztotta, ők is kb. ennyivel kalkulálnak pl. munkavállalóknál.

Ebből 900 órát töltöttem a vállalkozói portfólióm feladataival, a maradék 420-at a céges ügyfelekre.

A tervezésre, annak követésére, frissítésre: 118 óra

Adminsztrációs feladatokra: 22 óra

Egyes kommunikációs csatornákra bontva: 249 óra

  • csoport és ahhoz kapcsolódó marketing, kommunikáció feladatok: kb 121 óra
  • blog: 20 óra
  • hírlevél: 14 óra
  • élő adások: 18 óra
  • hétzáró események: 24 óra
  • kapcsolatépítés, kapcsolattartás: 34 óra
  • videó: 18 óra

A konkrét szakmai munka pedig kb. így épült fel: 455 óra

  • workshopok (felkészülés, megtartás, utómunka): 50 óra
  • egyéni és csoportos business coaching: 270 óra
  • ebook írás, tervezés, annak marketingje: 90 óra (itt ugye egy tök új 110+ oldalas ebbok-ról van szó)
  • és ami még fontos, kb. 45 óra tanulás

Tehát ahhoz, hogy 455 órát coacholjak, konzultáljak, még 389 órát töltöttem tervezéssel, követéssel, marketinggel, értékesítéssel. Meredek mi? Pedig gyorsan írok posztok, blogot, nem szarakodok videó vágással, mégis ennyire sok idő az, ha tényleg folyamatosan szeretnél új ügyfeleket a vállalkozásodba!


TIPP: amikor tervezed az éved, bevételek, termékek, szolgáltatások, ne csak azok végrehajtását, esetleg azokra felkészülést, rátanulást vedd figyelembe, hanem annak tervezésére, eladására is majd még egyszer annyi időt számolj!

Na, hát akkor túl vagyunk az általános értékelésen, a számokon, megmutatok még néhány konkrétumot a szolgáltatásaim átgondolásából és az értékesítési folyamatom, ahhoz kapcsolódó marketingezés témájában.

Termékek, szolgáltatások

Nézzük a termékek, szolgáltatások evolúciós folyamatát 2021-ben😊

Úgy vágtam neki az évnek, hogy egy csomóféle coaching, szolgáltatás csomagom, vagy egyszeri alkalmam volt. Plusz még egy jócsomó, főleg online termék tervem.

Talán már sejtitek is ezek sorsát😊 Szummázva a következő sorokat, irdatlanul túlterveztem magam, amiből az év közben nagyon-nagyon sok mindent leadtam, elengedtem. És ezt jó érzéssel tudtam tenni, mert eldöntöttem, hogy nem akarok a saját vállalkozásom rabszolgájává válni és nem akarom szétszabdalni magamat. Persze azért néha sikerült, de ez segített hozzá, hogy még könnyebben elengedjek termékeket, szolgáltatások, együttműködéseket.

Na de nézzük szép sorban.

Csalik sora!?

Év elején még nem tudtam, hogy kezdő, vagy már kicsit haladóbb vállalkozókkal fogok inkább dolgozni, ezért beterveztem mindkét irányt, csalival, belépő termékekkel, szolgáltatásokkal. Aztán kb az első hónap végére láttam, hogy ezt egyedül nem győzöm, ezért először egységesítettem a két csoportot (vagyis nem lőttem igazán egyikre sem, így utólag belátva), majd ugye ahogy feljebb írtam, végül a haladóbbak mellett döntöttem. Így rögtön februárban kizsűriztem plusz egy ingyenes ebook-ot, és egy konzultációt. mostanra ez egytlen ingyenes anyagot jelent, ami ezt a nevet viseli: 8 pontos csekklista 6 millió forint éves bevétel alatti vállalkozóknak.

Aztán elkezdtem dolgozni egy ún. felmérő konzultációval, először próbaként 30 perces formában, majd azt felemeltem 90 percre és kialakult egy rendes konzultáció kérdőívvel, folyamattal és összefoglaló anyaggal. De idén ezt is módosítani fogom, mert ez meg inkább a kezdőket érdekli, a haladóknak ezt egy picit máshogy kell megfogalmazni és tartalmilag is máshogy vinni.

A sokféle konzultáció

Terveztem tervező konzultációt, projektre, kampányra, próbálkoztam ingyenes 15, meg 30 peres beszélgetéssel, de ezekkel vagy el sem jutottam a publikálásukig, vagy beraktam email folyamatba, ahonnan nem jött érdeklődő. Úgyhogy szépen ezeket a sokféle konzultációt, beszélgetést is szépen kivezettem. Ezzel együtt ún stratégiai hívást pl. szoktam csinálni, de csak azzal, aki már konkrétan velem szeretne dolgozni, és ott csak arról beszélünk, hogy hol tart most, mi a problémája, mit szeretne elérni és abban és milyen keretek között tudom támogatni. Szóval nem, nem ingyen konzultáció, vagy coaching!

Mentoring van, vagy nincs?

Terveztem mentoring folyamatot, el is kezdtem tesztelni 1-2 vállalkozóval, de tavaly nem publikáltam ebből sem egy konkrét folyamatot, mert rájöttem, mindenkivel teljesen egyedi, ahogy haladunk előre a munkában, attól függően hol tart, mi a témája, miben szeretne fejlődni. Így egyelőre a definiált folyamat mentén haladó mentorigot elengedtem, helyette kialakítottam egy 4 alkalmas coachin/ konzultációs bérletet, amelynek a keretei (tehát ára, igénybevétel módja, lemondás, stb) fix, a tartalma pedig egyénenként változik. Ezt biztosan viszem tovább idén is, de a mentoring témában idénre vannak terveim!

Termékek túltervezve

Végül pedig ott voltak a tervezett termékeim.

Vállalkozóknak szóló sablonok, testre szabható projekt tervek, a csoportban is végigvett témákból mini-ebook-ok. Hát ezek nagy részét sem sikerült megírnom, vagy befejeznem és pulbikálnom. Be kell látni, hogy egyéni vállalkozóként véges időd, energiám van. Úgyhogy ezeket év közben és év végén is átgondoltam, van amit egyelőre levettem a napirendről, pl. a projekt terveket, mert abba az irányba pl. nem indultam el, hogy a vállalkozók projekt vezetője legyek. Aztán van olyan is, amihez gyűlnek a szövegek, készülnek a sablonok, amiket workshop-hoz, konzultációkhoz használok és ha eljön az ideje, akkor készül belőle egy külön termék. Addig pedig bónusznak, és a személyes munka kiegészítésének tökéletes.

Egyetlen fizetős terméket valósítottam meg a Legyél jóban a pénzzel ebook-ot, amit nem is terveztem. Ugyanis kitaláltam, hogy tavasszal csinálok egy komolyabb kihívást, amelynek a végén egy pénz blokkok oldására fókuszáló workshop-ot terveztem (ami meg is valósult). Viszont annyira jó lett a téma, és olyan sokat érdeklődtek (80+ fő a külön facebook csoportba, 120+ fő feliratkozó), hogy a kihvás után eldöntöttem, készítek belőle egy ebook-ot. Ezt nem bántam meg, viszont azt igen, hogy utólag találtam ki, mert sokkal ütősebb lett volna, ha a kihívás végén rögtön tudtam volna ajánlani. A belefektetendő munkát is rettenetesen alul becsültem, gondoltam csak összeollózom a kihívás anyagait (amik jellemzően videók voltak), kicsit kipofozom folyékony szöveggé, megformázom, csinálok hozzá pár bónuszt és kész vagyok. Aha, ez lett a fenti írt 90 munkaóra!!!


TIPP: nem hülyeség, amit a marketingesek mondanak, gondolkozz termék piramisban, vagy folyamatokban. Szolgáltatóknak ezt én egy picit máshogy fordítom. Gondolkozz abban, ha valamilyen programot, kihívást, csoport kommunikációt, hírlevelet kitalálsz, akkor lásd, hogyan épülnek egymásra a termékeid, szolgáltatásaid, hogyan tudod a benned egyre jobban bízó ügyfeleket egyre magasabb tudáshoz juttatni. Ne azért csinálj egymásra épülő szolgáltatásokat, mert azt mondják, hogy kell egy ingyenes – belépő árú – fő szolgáltatásod és aztán emelt árú. Hanem azért, hogy egyre jobban szolgáld az ügyfeleidet. És ehhez az kell, hogy folyamatosan figyeld, mire van igény, mire nincs, kérdezd meg, mit szeretnek, kérj visszajelzéseket és ez alapján nyugodtan változtasd meg a szolgáltatásaidat!

Plusz egy szolgáltatás típus, a havi workshop-ok 

Ahogy beütött 2020-ban a covid, a csoportos programokról és is rögtön lemondtam. Épp előtte végeztem trénerként, így a tréneri szárnybontogatásomat szépen le is állította a pandémia. Aztán tanultam online tréning tartást, kipróbáltam magam, még céges tréningekre is felkértek, de elég lehangoló volt online nagyobb csapattal, komolyabb feladatok mentén nekem dolgozni Így még tavaly év elején azt gondoltam, nem nagyon tartokcsoportos programokat. Maradok az egyéni munkánál, hiszen az tökéletesen megy online is. Aztán év közben mégis tettem egy próbát a pénz blokkos workshoppa, és mivel az nem ment rosszul, ezért újra kezdtem bízni magamban és az online csopoprtos munkában. DE, azt láttam, hogy csak 5-6 fő alatt vagyok online – kompatibilis. Aztán elment a nyár, szeptemberben belevágtam a nagy Legyél jóban a pénzzel ebook-ba, így októberig nem jött elő a workhop téma.

Viszont közben már 2021-ben is havi témák mentén dolgoztam a csoportban és onnan jött az öltet (azt hiszem Lupui Izától), hogy miért nem tartok ezen havi témákhoz kapcsolódó workshopokat? Gondoltam, miért ne, kipróbáltam, a havi témát még kicsit konkretizáltam, ami egy 3 órás workshop-ba belefér és novembertől elindultak a havi tematikus workshopok.

Így nem csak egy új szolgáltatás (ráadásul a termék folyamatomban egy alacsonyabb, belépő árú, ami így több vállalkozót is megmozgat) jött létre, de kialakult az a nagyon szuper rendszerem, hogy a csoport havi témák felkészülési anyagaiból workshop tematika és anyagok készülnek, ami alapján aztán egyéni – szintén fix áras, de  egyedi tartalmú – egyéni konzultációra is lehet jönni, az elkészült posztok, prezentációk, sablonok pedig szépen gyűlnek a fent említett online termékekhez😊 És nem utolsó sorban sok workshop résztvevő nemcsak egyszeri konzultációra, de egyéni hosszabb folyamatra is elköteleződött mellettem!

Így a 2021-es évet  gyakorlatilag három féle szolgáltatással zárom:

  • havi tematikus workshop
  • egyéni egyszeri konzultáció
  • egyéni 4 alkalmas konzultáció/ coaching bérlet

Ezzel nemcsak az adminisztrációm egyszerűsödött (hiszen mindegyik a mini webáruházamban megvásárolható kényelmesen átutalással, vagy bankkártyával), de legfőképpen szög egyszerű elmondanom az érdeklődőknek, hogy és mennyiért tudnak velem dolgozni, így őket sem zavarja meg a sokféle szolgáltatás csomag.


TIPP: egyszerűsíts, főleg ha egyéni ügyfelekkel dolgozol, pl. segítő területen. Elárulom, a legtöbb ügyfél nem tudja, hogy blokk oldásra van szüksége, vagy önbizalom fejlesztésre, esetleg hiedelem átírásra. Ők azt tudják, hogy valamin javítani szeretnének és azzal fogod meg őket, ha látják, hogy érted őket, ha tudják, hogy csináltál már ilyet, ha bízhatnak benned. Akkor pedig tök mindegy hogy hívják a konzultációdat, ha elköteleződtek, csak az érdekli őket, hogyan fogsz nekik segíteni és mennyiért. Szerintem…

Persze idén azért vannak termék és szolgáltatás terveim, de a fő vonalakban ezt fogom megtartani, amit publikusabbá szeretnék tenni az, hogy a konzultációkon belül milyen témákat, eredményeket lehet és tudunk elérni. De erről majd a terveknél.

Nehézségek, amiken változtatok, vagy még kellene

Fókuszálás

Ez siker és változtatandó is. Sok mindenre már utaltam. Az biztos, hogy sokkal fókuszáltabb, összeszedettebb vagyok, mint az elmúlt években. Mégis sikerült az évben sok mindennel elterelni a figyelmemet a fontos dolgokról.

Az egyik ilyen téma az együttműködések. Ahogy változott a fentiek szerint az, hogy kivel dolgozom és az, hogy milyen témákban, úgy lett néhány korábbi együttműködésem, hát, hogy finoman mondjam, egyre terhesebb. Még sok tanulni valóm van nekem is határhúzás, NEM-et mondás terén (ezt valahogy másnál mindig könnyebb kiszűrni), de a tavalyi évben szép lassan, néha ugyan hónapok alatt eljutottam odáig, hogy lezártam néhány feladatomat, vagy részvételemet. Mégpedig azokat, amelyek nem szolgálják egyértelműen a céljaimat.

Persze ezzel együtt én is csinálok önkéntes munkát egy egyesületben (tavaly ősszel pl. a Rákellenes ligával dolgozhattam egy 4 alkalmas csoportos coaching folyamatban). Emellett sok vállalkozóval, coach-al tartok fenn elég szoros kapcsolatot és néha elvállalok egy beszélgetést, podcast adást, mert szívesen teszem és mert – legtöbbször – a célcsoportomnak szól.

A működő rutin

A fókuszálás másik ága a heti, napi rutin. Hogy tényleg azzal foglalkozz, amivel érdemes. Ami ügyfelet, bevételt hoz, vagy ami segíti a személyes fejlődésed, vagy a vállalkozásod következő szintre lépését.

Ennek átgondolása pedig magával hozhat sok mindent. Nemcsak azt, hogy mit is érdemes neked személy szerint csinálni és mit lenne jó kiadni, mert addig sem tudsz ügyfeleket szerezni, vagy pont ügyfelekkel dolgozni (lád adminisztratív feladatok). Vagy azt, milyen közösségi média csatornákon érdemes jelen lenned, vagy melyekre fókuszálni és mi az, amibe csak azért vágtál bele, mert most nagy divat (pl. Youtube, Tiktok, Insta sztori).

Be kellett látnom itt is, hogy véges a napi munkára fordítható idő. És amikor nem értettem, hova tűnik több óra, akkor bizony visszanézve, sokszor kiderült, hogy olyasmit csináltam, beszélgettem, irogattam, chateltem, ami nem visz előre a vállalkozásomban.

Én így hagytam abba egyelőre a podcast készítést, a youtube csatornára videók készítését, hála istennek a tiktokot el sem kezdtem. A linkedint használom a céges ügyfelek miatt, de a vállalkozókkal csak a facebook oldalon, csoportban és email-ben kommunikálok, ráadásul a tartalmakat ezen csatornák között skálázom, azaz a kiindulási téma ugyanaz, csak kicsit árnyalom, így mégsem ugyanaz van ott mindenhol.


TIPP: nézd meg, neked hol vannak azok a bizonyos ideális ügyfeleid, és csak azt a 2, max 3 csatornát használd, legyen oka és értelme annak, hogy hol építesz követő tábort és nem sak posztolj agyba-főbe, hanem keresd is meg az érdeklődőket. De ez már egy másik téma…

Pihenés, szabi

Végül a munka szekciót azzal zárom, ami már egyébként átmenet a magánéletibe, hogy kiegyensúlyozottan tudtam ugyan végig vinni a vállalkozói évemet, de nagyon elfáradtam.

Részben a covid, részben a házfelújítás (bővebben a magánéleti részben) miatt, idén nem utaztunk sehova, igaz sok időt töltöttünk nyáron a Balatonnál, ami csodálatos volt, mégsem kapcsolódtunk ki igazán. Pont azért, mert sokat voltunk ott, így a kis nyaralónk már nyaraló lett többé, hanem kihelyezett munkahely. Persze baromi jó volt, hogy 4 körül letettük a lantot – átmenetileg – majd fürödtünk egyet a Balatonba és utána még kicsit dolgoztunk, de hiányzott az az igazi nyaralás, amikor megtervezed az útvonalad, végigjársz egy várost, természeti részt és nem gondolsz közben a munkára.

A szabadidőben pedig a házfelújítás miatt mesterekkel tárgyalás, alkudozás, mikor lesz kész, mennyibe fog kerülni, mi kell hozzá, ki lesz a következő, mikor kezdi hálójában voltunk.

Aztán először augusztusra azt terveztem, hogy szinte nem dolgozok a hónapban, de hát vállalkozó – főleg személyes szolgáltatónál – ha nem dolgozik, nincs bevétele, így az egy hónapból először két hét, majd kis híján egy hét lett, mert a céges napokat azért bevállaltam, kivéve egyetlen alkalmat. Ok, azért takarékra tettem magam, de a házzal együtt, nem kapcsolódtam ki.

Aztán ugyanezt eljátszottam év végén is, így december 21-én még dolgoztam, 22-én még megírtam pár posztot év végéig, majd 23-24-én sütöttem, főztem, végül 24-én délután fáradtan beestem a fal elé, majdnem alá☹

Félre ne értsd, nem akarok panaszkodni, hiszen tudom, hogy van, akinek sokkal nehezebb, gyerekkel, online tanulással, szabadság nélkül, ha nincs pénz nyaralásra. Én ezt csak azért osztottam meg, mert én magam nagyon sokat tanultam ebből az évből ezen a téren is.

Mégpedig azt, hogy úgy kell megtervezni a bevételeket, kampányokat, hogy tényleg el tudjak és merjek menni nyáron és télen is legalább 2-2 hét szabira, és tavasszal, meg ősszel legalább hosszú hétvégére.

Magánéletem 2021-es szava

Az évem szava magánéleti úton egyetlen szóba sűrűsödött össze: HÁZFELÚJÍTÁS.

Ugyanis még 2020-ban vettünk a Balaton felvidéken egy régebbi, felújítandó családi házat. Mert az az álmunk, hogy ott éljünk hosszabb távon, de legkésőbb nyugdíjas korunkban. Hirtelen jött a vásárlás, eladtunk egy pesti lakást és az volt a tőke nagy része, gondoltuk majd szép lassan felújítgatjuk. Aztán 2020-ban eladtuk a szüleimtől örökölt telket is, számunkra nagyon meglepő magas áron, így eldöntöttük, hogy akkor már vágjunk bele a felújításba.

Tudni kell rólunk (mármint a férjemről és rólam), hogy mi van azok, akik mindenre IS szakit hívnak, úgyhogy ez a projekt elég nagy megpróbáltatás volt. De gondoltam, nincs itt gond, ha milliárdos informatikai projekteket meg tudtam tervezni és lemenedzselni (nem egyszer építkezési feladatokkal), akkor ez is menni fog! Mondtam is a páromnak, hogy majd én intézem, neki csak a döntésekben kell részt venni. HAHAHAHAHA😊

Nem részletezem, túléltük testileg, lelkileg, párkapcsolatilag, anyagilag épphogy, ősz hajszálunk több lett, vagy épp kevesebb hajunk és december 22-re tulajdonképpen kész lettünk! Persze még millió apróság van hátra (meg majd valamikor egy bővítés), de a ház lakható, fűtés van benne, nemsokára internet is, úgyhogy idén elindul egy új világ.

Hogy mibe vágtunk, azt még szerintem most sem tudjuk teljesen, ugyanis van egy 1400 m2-es telek hozzá gyümölcsfákkal, bokrokkal és persze ezzel sok-sok tervünk is van.  De mind a kerttel, mind a házzal azért az eddigi kényelmes 4 lakásos társasházas életünkhöz képest óval több feladat lesz! De nem baj, ezzel a jövőnket alapoztuk meg és nemcsak lakhatásilag, hanem befeketetésileg is, és aki követi az Új házunk és még több is facebook oldalt, az már tudja, hogy vállalkozást érintő – egylőre csak – álmaink is vannak.

Idén már „csak” be kell rendezni, de ahogy megfogalmaztam, a cél, hogy elkezdjük élvezni az ott létet.

A magánéleti fronton mindemellett csak arról tudok beszálmolni, hogy a fentiek és a pandémia miatt jóval kevesebb programon voltunk, családi, baráti, utazós, kirándulós eseményeken, amelyek részben hiányoznak, részben viszont nem, és ez utóbbi némi aggodalomra is okot ad nekem segítő szakemberként. Mert szociális lények vagyunk, és hiába szeretjük egymást, imádjuk a két kis rosszcsont havanese kuytusunkat, kellenek a barátok, a kimozdulás.  Úgyhogy idén ebből is többet szeretnék😊

Hát ilyen volt az én 2021-es évem és mivel már így is nagyon hosszú lett az évértékelésem, ezért úgy döntöttem, a terveimről egy másik bejegyzésben számolok be, ahol nemcsak a további célcsoport szűkítésről, az idénre tervezett termékekről, havi témákról és workshopokról, de a heti rutinomról is mesélek, mellette pedig a döntésekről, amihez remélem tartani tudom magad annak érdekében, hogy jövő ilyenkor ne azt kelljen megint írnom, hogy szuper év volt, de olyan lettem a végére, mint a mosott ….


TIPP: foglald Te is össze az évedet a Yearcompass, vagy vállalkozóként a Yearpreneur segítségével és ha van kedved oszd meg a követőiddel, barátaiddal, vagy akit érdemesnek tartasz rá. Ja, és legfőképp tanulj belőle és az alapaján tervezd meg a következő időszakot, ami jó neked, előre visz téged és a vállalkozásodat is!

Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Egy válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További friss cikkek