Értékeld az éved, hogy értékeld az eredményeidet!

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

TE értékeled eléggé a sikereidet, a számaidat?

Talányos cím igaz?

Egyáltalán tudod, milyen volt a vállalkozásod éve? Nem csak úgy érzésre (rossz, kínlódtam, stagnáltam, sikeres), hanem úgy tényleg tényekkel, számokkal alátámasztva.

Ha a kérdésemre a válaszod egyértelmű igen, vagyis a helyén kezeled és értékeled a vállalkozásod és ezzel a te teljesítményed, akkor a kis vállalkozók azon kevés százalékába tartozol, aki tudatosan és rendszerezetten figyeli az eredményeit és észreveszi a sikereket.

Azért írom, hogy kevés százalékába, mert azt tapasztalom, sokan csak érzésből ítélik meg, hogy is alakult az évük, vagy akár az előző időszakuk.

Ezért szenteltem a december hónapot a facebook csoportban és a havi workshopon is az évértékelésnek (amit megjegyzek bármilyen időszakra megcsinálhatsz).

A csoportban úgy, hogy feltettem egy tucat kérdést, ami a visszatekintést, érzések, gondolatok feldolgozását segítette. A workshopon pedig úgy, hogy számok mentén néztük végig, mennyit teljesített valaki, hány ügyfele volt, mennyi bevétele lett és főleg, miből lett több, miből kevesebb.

Ezek áttekintése, a tények és érzések feldolgozása mind fontos, de, ami talán a legfontosabb, hogy az elért sikerek tudatosításától nő az önbizalmad, elégedettebb leszel, a kudarcok, nehézségek átgondolásából pedig tanulsz, változtatni tudsz jövőre!

Hogyan csináld az évértékelést?

Bárhogyan. Lehet egy füzeted, amibe írod akár kérdések mentén, akár csak szabadszövegesen az élményeidet, megéléseidet, konkrét tények, számok mentén azt, mi történt a vállalkozásoddal ebben az évben és azt Te hogy élted meg.

Csinálhatod kész sablonba, munkafüzetbe, vagy kiadványban, ahol vezetett kérdések mentén haladsz az éved értékelésében.

De lehet így is, ahogy a csoportban tesszük, kérdések mentén haladva, egymással megosztva, egymás válaszaiból tanulva.

Próbáld ki, neked mi válik, vált be leginkább, szoktál egyáltalán csinálni? Papíron, vagy elektronikusan, szabad szöveggel, vagy vezetetten?

Nagy felismerések születtek a csoportbeli kérdésed alapján, mutatok is pár példát a kérdésekre és a válaszokra is:

Mire vagy a legbüszkébb, amit idén a vállalkozásodban elértél, megtettél?

Fejlődtél, nőtt a bevételed, vagy talpon maradtál nehéz körülmények között is? Vagy pont lezártál valamit, ami nem működött?

Mindenkinél más, nálad mi az, amitől a legbüszkébb vagy idén?

A másik érdekes kérdés, hogy mi az amit abbahagytál az évben?

Azaz amit lezártál, elengedtél. Gondold át azt is, hogy miért engedted el, miért nem volt már rá szükséged, vagy igény nem volt rá? Ezeket a gondolatokat fel tudod használ, amikor a következő évedet tervezed. Legyen ez akár egy termék, szolgáltatás, egy közösségi média csatorna használata, egy együttműködés partnerekkel, vagy akár egy ügyféllel.

Van, aki pl. blogot, podcast-ot, videó csatornát említette, de van, aki a fix fizetést, bevételt a vállalkozásért, és olyan is, aki időlegesen a vállalkozását.

Legnagyobb kudarc és amit belőle tanultál

Imádom átalakítani azt, ahogy a kudarcra nézünk. Nem könnyű megtanulni, hát még csinálni, de tényleg igaz, hogy a legjobban, a legtöbbet abból tanulsz, amit a saját bőrödön éltél át, mint nehézség, mint kudarc. Főleg, ha megtaláltad a megoldást is végül.

De lehet ez egy sikertelen, vagy kevésbé sikeres új termék, szolgáltatás, kampány, vállalkozási ötlet. Fontos, hogy vond le a tanulságokat, mi működött, mi nem, mi okozta a problémát és építsd be a jövőbeni terveidbe a tanulságokat.

Természetesen legtöbben a covid, leállás, korlátozásokat és a velejáró ügyfél, bevétel csökkenést említették, de volt olyan is, aki a folyamatos túltervezés miatti stresszt, bonyodalmakat. Ebből is láthatod, hogy mennyire sokféle a kudarc értelmezése, megélése és az is, hogy abból mit tudsz tanulni!

Végül a kedvenc téma

kedvenc ügyfél, kedvenc (vagy legjobban menő szolgáltatásod).

Kik, melyek voltak azok, miért pont vele szerettél együtt dolgozni, mit értetek el, a legjobb terméked mitől volt a legkelendőbb, mit adott az ügyfeleknek. Ezek megint olyan kérdések és rá a válaszaid, amit senki más nem fog pont ugyanígy értékelni, csak Te a Te személyedre, a Te vállalkozásodra. És ezekből remekül lehet építkezni a jövőre, akár célcsoport pontosítás, akár termék, szolgáltatások alakítása szempontjából.

Számomra pedig a legkedvesebb válaszok erre kérésemre születtek: oszd meg a legkedvesebb visszajelzésedet!

Ezzel a szigorúbb évértékelésből kitekintesz és teret adsz önmagad felé i a büszkélkedésnek, sikerélmény megélésének.

A sajátom példaként egy vicces visszajelzést hoztam. Még tavasszal kérdeztem egy férfi ügyfelemet, hogy mennyire elégedett a folyamattal és velem. A válasz rövid és tömör volt: „HÁT ITT VAGYOK, NEM?” Azért utána kiegészítette, hogy ezt bóknak szánta, mert jó és hasznos számára a közös munka, de hát ő már csak így szokott kommunikálni (igen, ezen is dolgoztunk)😊))

Sok sikert az évértékeléshez (vagy hónap, időszak értékeléshez), tanulságokhoz, örömökhöz és sok sikert a továbbiakhoz!

Ha az értékelést nem szeretnéd egyedül végigcsinálni, keress meg és egy konzultáción végignézzük a vállalkozásod évét.

Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Egy válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További friss cikkek