Hogyan lesznek nekem ügyfeleim?

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin

Ha már tele van a hócipód a sok kivitelezhetetlen értékesítési tanáccsal.

Ügyfélszerzés, teremtés, meggyőzés, konvertálás.

Egyik furább kifejezés, mint a másik. Főleg azoknak, akiknek az egész marketing, értékestés témától feláll a szőr a hátán.

Régen én is ilyen voltam.

Azóta sokat változtam, most már sokkal kevésbé érzem nyűgnek ezt a témát, de tudom, hogy van még hova fejlődnöm. Ebben segített az is, hogy rengeteget tanultam arról, hogy találom meg az ügyfeleimet és nagyon sok mindent ki is próbáltam e téren. Ma már tudom, nekem mi működik és mi nem, ezáltal nyugodtabban és magabiztosabban állok neki ennek az egésznek.

Ebben a blog bejegyzésben azt mutatom meg neked, mit érdemes átgondolnod, mivel kell elkezdened foglalkozni ahhoz, hogy te is eljuss addig, hogy már kiegyensúlyozottan képes vagy eladni a szolgáltatásodat.

A nyugodt ügyfélszerzés receptjéhez két fő összetevő szükséges:

A: a racionális oldal

B: a gondolkozásmód

Az ügyfélszerzés racionális oldala

Ami nem más, mint hogy tudd és persze csináld mindazt, ami által ügyfeleid lesznek.

Na de mik ezek?

  1. Tudd, hogy kivel szeretnél dolgozni, ezáltal kinek szeretnél értékesíteni.
  2. Tudd, hogy mit is csinálsz az ügyfeleiddel, vagyis milyen szolgáltatást kínálsz.
  3. Tudd, hogy hol, hogyan éred el őket és teszed ügyféllé, vagyis legyen egy ügyfélszerző folyamatod.

Ennyire egyszerű?

Igen és nem.

Igen, mert elméletben tényleg „csak” ezt a három alapanyagot kell megfelelő mértékben és jól feldolgozva beletenni a „fazékba”.

Nem, pont a jó mértékben és megfelelően feldolgozva az, amit a legtöbben nem tapasztalnak ki.

És persze sokan a kinek, mit és hogyan-al sincsenek tisztában.

Mik az ügyfélszerzés alapanyagai?

Talán feltűnt, hogy kicsit máshogy fogalmaztam meg a három pontot, mint általában marketingesen szokták.

Az első pont ugyanis, az ideális ügyfél, csak azt mondom, onnan határozd meg, hogy kivel akarsz és tudsz dolgozni.

A második pont valójában az ajánlatod, amire azt mondom, onnan indulva dolgozd ki, hogy mit is csinálsz, az mire jó és mit ad.

A harmadik pont pedig a marketing és értékesítési folyamat, amikor idegenekből, ismeretlenekből érdeklődőt, vagy lead-et, majd több interakción keresztül ügyfelet, vevőt csinálsz. Erre pedig azt mondom, alakíts ki egy folyamatot az alapján, hogy akikkel dolgozni szeretsz, ők hol jöhetnek veled és az anyagaiddal szembe, a személyiséged és szolgáltatásod alapján hogyan tudod őket eljuttatni egy olyan bizalmi szintig, amikor nyugodt szívvel veszik igénybe a te szolgáltatásodat.

Mert egy ilyen folyamat végén már szinte nem is kell értékesítened, ők kérdezik meg, hogyan tudnak veled dolgozni:) És ez saját tapasztalat!

És így jutsz el a nyugodt ügyfélszerzésig.

Hogyan tudom a kellő mértéket és feldolgozási módot megtalálni?

Ha már tudod a kinek, mit és hogyant, onnan jön a kísérletezgetés.

Nemrég újra néztem a Lecsót (most csak így magyarosan írom), ahol ugye egy patkány született tehetség a főzés terén. A filmben van egy rész, amikor a szereplők azon vitatkoznak, hogy ragaszkodni kell-e a receptben leírt pontos mennyiségekhez, alapanyagokhoz, elkészítési módhoz, vagy lehet kísérletezni, mást is beletenni, változtatni az arányokon.

A patkányunk persze az utóbbiban jeleskedik és bevallom, szerintem az ügyfélszerzésben is ez a jó hozzáállás.

Mivel nincs mindenre és mindenkire egyaránt tökéletes recept.

Arra viszont jók a receptek, vagyis marketing és értékesítés ajánlások, hogy azokat vázként használva felépítsd a neked működő megoldást. Vagyis kialakítsd azt a receptet, ami a te ízlésednek, esetleg egészségednek a legjobb.

És ezt sem kell máshogy csinálni, mint a főzésben.

Kísérletezgetni kell.

Az viszont nem mindegy, hogy ezt 0-ról teszed, vagy bevált modelleket kombinálsz, variálsz, szabsz magadra.

Én szinte 0-ról kezdtem a kísérletezgetést, ezért az almúlt 7 évben építettem hírlevél listát ingyenes anyagra feliratkozással, hoztam létre csoportot heti élő adással, készítettem alacsony árú terméket, amit csali hirdetés után ajánlottam, voltak ebook-ra email és közösségi média kampányaim és emellett belekóstoltam a kapcsolatépítésbe, ajánlásba is.

Melyik vált be? Egyik sem. És mégis, mindegyik.

Mert amit most csinálok, abban van szinte mindegyikből. Mert egy kisebb kurzust hirdetéssel és email listával adok el, egyéni konzultációt részben termék piramissal, mentor és coaching folyamatokat pedig közösség építéssel, ajánlással és közösségi értékesítéssel.

Viszont a lényeg, hogy most már pontosan tudom, melyik értékesítési módszert miért csinálom, mit akarok elérni vele, mit szeretnék értékesíteni és azok a fázisok hogyan épülnek egymásra.

Tudom, hogy ebook-hoz nem kell 5 napos kihívást csinálnom napi élő adásokkal, ahhoz jó egy hirdetés, vagy email kapmány. Tudom, hogy egyéni folyamatokat nem email listán fogok értékesíteni, hanem egyéni megkeresések alapján. Tudom, hogy mire érdemes kampányt csinálni és időszakosan értékesíteni, és tudom, hogy mi az, amit folyamatosan ajánlani tudok a már velem kapcsolatban került ügyfeleimnek.

Ehhez viszont, ki kellett próbálnom az összes fenti értékesítési utat, ami nem ritkán, több hetes, hónapos munkát jelentett és nem egyszer minimális eredménnyel, bevétellel. Ma már tisztán látom, évente hány kampányt csináljak, az hogyan illeszkedik a nagyobb egyéni és csoportos programjaimhoz, mindezt milyen ütemezésben, mennyi feladattal jár és mikor, mennyi bevételt várhatok.

Sokat tanultam marketingesektől, értékesítési és vállalkozásfejlesztési szakemberektől. Majd a tanultakat kipróbáltam, ami nekem az én szakmámra nem működött elvetettem, vagy máshogy csináltam újra, majd kipróbáltam mást is, újra elemeztem, újra módosítottam és így tovább.

Ezt egészen addig csináltam, amíg ki nem alakult egy rendszer, az ügyfélszerző modell. Amiben megvan, mi utána milyen lépéseken keresztül jutok egyre közelebb az ügyfelekhez, vagy dolgozom velük egyre nagyobb programokban.

És ez, hihetetlen nyugalmat ad.

Nemcsak azért, mert tudom mit, miért csinálok, mi után mi következik, mitől, milyen eredményt várhatok. Hanem azért is, mert tudom, hogy mi működik, hogy ha beleteszek valamibe időt, pénzt, energiát, abból lesz eredmény.

Nincs pánik, nincs hó végén (vagy elején, közepén) idegeskedés, miből lesz bevételem, hogy fizetem a számlákat. Nem kell újabb és újabb megoldásokat kutatnom. Helyette az ügyfelekre, a velük való munkára tudok koncentrálni és a további fejlesztésekre!

A helyes értékesítési gondolkodásmód

A másik fontos összetevő nem más, mint az, hogy gondolsz erre az egész értékesítésre.

Nyomulásként, kötelező rosszként éled meg, vagy tudsz rá úgy nézni, hogy ez is a szolgálat egy módja?

Vajon, hogy nézne ki ez a blog bejegyzés, ha végig azzal a görccsel írnám, hogy úristen, hogy fog ez nekem ügyfeleket hozni? Hát valószínűleg egy élvezhetetlen, szigorúan strukturált szakmai értekezés lenne, tele marketing és sales elemekkel, amit már az első 3 mondtat után ott hagynál.

Itt vagy még?

Ha igen, akkor talán mégsem ilyen ez a cikk. Remélem, mert nem ilyen hátsó gondolatokkal írtam, hogy azonnal eladjak vele valamit. Sokkal inkább azzal a céllal, hogy átadjam a bennem felgyülemlett tapasztalatot, amivel segítelek.

Segítelek úgy, hogy megértsd az ügyfélszerzés összetevőit és el tudj indulni azok jobb megismerésén a saját vállalkozásodra.

Segítelek úgy is, hogy megmutatom, ez egy út, és nem baj, ha most még nincs meg az egész folyamat egyben. Mert nehogy azt hidd, hogy én az út végén vagyok. Dehogy!

Egyrészt időnként magamat is vissza kell terelni a bevált, működő módszerekre, amikor épp elkezdenék pánikolni, hogy egy sikeres kampány és bevételi összeg után, azt hogyan tartom meg a következő időszakban is.

Másrészt ahogy én és az ügyfeleim is változnak, fejlődnek, az értékesítési folyamaton is csiszolni, fejleszteni kell.

De segítelek úgy is, hogy lásd, hova tudsz eljutni, ha végigcsinálod a „kötelező” lépéseket, vagyis megtalálod a saját kinek, mit és hogyanod és azt magadra szabod.  És igen, ha kapsz is jó receptet, azt próbálgatod, neked pontosan mi válik be.

És persze nem utolsó sorban, segítelek ennél sokkal konkrétabban is, hiszen van egy facebook csoportom, ahol 2022 februárjában ez volt a havi téma és rengeteg tippel, inspiráló sztorikkal támogattam a tagokat én is és a többiek is. A következő hónapban pedig a helyes értékesítési hozzáállást gátló korlátokat, félelmeket is végigjárjuk.

De van egy videó kurzusom is, ahol pont ezeket az alapvető elemeket tanítom meg, hogyan találd meg magdara vonatkoztatva: miért, kinek, mit és hogyan értékesíts. Konkrét recepttel, vagyis modellel és azzal, hogyan próbáld ki, hogy az számodra is működjön.

Segítettem egy csoportot ugyanilyen témában workshopon is, ahol az ügyfeleket és szolgáltatás megfogalmazás mellett a modell lépéseket is végignéztük.

És segítelek úgy is, hogy ha kéred, hogy négyszemközt, csak a te vállalkozásodra nézzük meg ezeket.

Mi volt a tanulságom a csoportban, workshopon és a velem egyénileg dolgozókkal?

Hogy kívülről sokkal jobban lehet látni a lehetőségeket, hibákat,

pl. hogy ott van az „orrod” előtt, hogy pl. kivel tudsz jól dolgozni, de te nem veszed észre,

pl. hogy ahogy a szolgáltatásodat megfogalmazod, abból más nem biztos, hogy megérti, miben segít, pedig Te azt hitted egyértelmű,

pl. hogy hiába videózol a youtube-on, ha a te ügyfeleid, akik a te témádra keresnek megoldást, azok olvasni szeretnek,

Ezért jó, ha valamilyen segítséget, vagy legalább egy receptes könyvet igénybe veszel😊

Mire jó ez a sok segítelek?

Hogy lásd, az értékesítés, valójában segítés, vagy ahogy a guruk mondják, szolgálat. Nekem ez formálta át az értékesítéshez való viszonyomat, amitől már nem nyomulásnak érzem.

Mert ahogy azt még jó régen egy barátnőm megfogalmazta:

„ Ha nem mutatod meg magad, nem beszélsz magardól, a szolgáltatásaidról, akkor lehet, hogy akinek pont arra lenne szüksége, segítség nélkül marad, elesik a fejlődéstől, változástól, megreked abban, amiben van.”

Ha így nézzük, értékesíteni szinte felelősségünk, nem? 😊

Mi a záró üzenetem?

Tanulj és találd meg a neked működő ügyfélszerzést.

De egyet ne várj, ha nem csinálod az értékesítést, akkor nem is lesznek rendszeresen ügyfeleid.

Remélem hasznos volt számodra a bejegyzés, ha bármelyik segítségi mód érdekel, írj nekem emailt.

Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

További friss cikkek