Te mitől vagy dühös?

Sok, nagyon sok ügyfél jön hozzám dühösen.

Vagy amikor elmesél egy szituációt, közben lesz dühös.

Engem pedig az dühít, hogy ezt a dühöt nem is (csak) maga a történés váltja ki bennük, hanem ők maguk hajszolják a dühbe magukat.

Húú, miket mondok😊

Amiről beszélek az a kognitív terápiás módszer alapja

Ezt a módszert egyébként  a vietnámi háborút megjárt Post traumás stresszben szenvedő katonáknál kisérletezték ki.

A lényege, hogy amikor történik velünk valami, akkor általában két dolog történik az agyunkban (nem feltétlenül ebben a sorrendben): átfut rajtunk egy nagyon gyors gondolat és megjelenik egy érzés. Ezek kéz a kézben járnak, tehát ha a gondolat pozitív, akkor az érzés is az lesz és viszont. Ezekkel nincs is sok dolgunk, csak hagyni megtörténni.

A „baj” a negatív gondolatokkal és érzésekkel van, mert azok aztán tovább tudnak gyűrűzni, egyfajta nem tudatos (vagyis sokszor észre sem vett) párbeszéddé fajulni a fejünkben, ami aztán egyre nehezebb és negatívabb érzéseket vált, amely továbbszövi az egyre rosszabb gondolatokat.

Az eredmény pedig? Néha egy egyszerű kérdésre, kérésre, vagy visszajelzésre olyan DÜH, félelem, fájdalom, szomorúság vagy más nehéz érzés váltódik ki bennünk, hogy csak na. És persze az ehhez kapcsolódó reakció sem marad el.

Sokszor pedig a kommunikációs partner nem érti, mi történt, mert pl. csak megkérdezte hogy vagy ma, vagy mikor kezdünk, vagy azt mondta milyen jól nézel ki ma.

Benned viszont valamiért ez a kérdés pl. hogy mikor kezdünk, elindít egy sürgetést, majd rájössz, hogy nem vagy kész valamivel, pedig már lejár a határidő, és nem is tudod hogy leszel kész, és jól el is döntöd, hogy esélytelen, hogy elkészülj, talán inkább neki sem állsz, amitől persze marha rosszul érzed magad…

Honnan és miért jönnek ilyenkor ezek a gondolatok?

A válasz biztos nem lesz meglepő, a belénk égett, nevelt, örökigazságnak vélt hitrendszerünkből. Hogy pl. sosem szabad elkésni, mindent tökéletesen és határidőre meg kell csinálni, mert csak úgy kapsz dicséretet, akár csak úgy fogadnak el.

Ilyenkor az a bizonyos első kérdés megnyomja azt a piros gombunkat, amely előhívja belőlünk ezt az örökigazságot és máris ott vagyunk a fentiekben mutatott gondolati kör végén.

Na de mit kezdhetünk ezzel?

  • pont és ez a legfontosabb, egyben legnehezebb. Vedd észre, hogy éppen ezt csinálod. Hogy egy egyszerű kérdést felfújtál világvége helyzetig, hogy a legrosszabbat feltételezed, hogy előre látod a jövőt, ami biztosan csak úgy tud megtörténni…
  • Következő lépés, hogy ha észrevetted, figyeld meg az érzést, gondolatot ami jön és ami abból származik benned. Legjobb, ha fel is jegyzed.
  • Aztán tanuld meg megkérdőjelezni, vagyis racionális szemmel nézd meg, hogy ez a gondolat mennyire igaz, mi bizonyítja hogy igaz és mi az, hogy talán nem teljesen. Fontos, csak a tényeket, elhangzott, megtörtént dolgokat vedd figyelembe, minden más csak a te fejedben játszódik le!
  • Ha ez sikerült, akkor jöhet az átkeretezés, hogy hangzana reálisabban ez a gondolat. Pl. az esélytelen, hogy elkészülj gondolat helyett – nem biztos, hogy elkészülsz, de legalább elkezded és max csúszik a határidő. Eggyel jobb érzés azért így nem?

Talán ez most nagyon tankönyvinek hangzik, pedig működik. Csak kb. 1000-szer meg kell csinálni, gyakorolni, újra és újra átalakítani, mert így tudod szépen lassan átírni azt, ami berögződött.

Nem csináljuk ezt másképp a coaching üléseken sem. Néha őrületbe kergetem a klienseimet azzal a kérdésemmel, hogy ok, hogy ez történt, de mi járt a fejedben, hogy érezted közben magad. Ha ezt megtalálják magukban, onnan már a könnyebbik része a feladatnak a megkérdőjelezés és átalakítás.

Miért osztottam meg ezt az egész módszer ebben a bejegyzésben?

Mert annyival jobb, nyugodtabb, stresszmentesebb élelet élhetnél, kevesebb konfliktussal, és persze jóval ritkább rossz érzésekkel, ha ezt megtanulod. A munkádban is és a magánéletedben is.

Sok sikert az alkalmazáshoz, ha pedig van egy konkrét szituáció az életedben, ami talán gyakran visszatér és mindig ugyanaz a rossz érzés, vita, probléma az eredménye, akkor keress meg és megnézzük, neked milyen gombodat nyomja meg, mit okoz benned és hogyan tudod átalakítani.

Emese

Emese

Szikora Emese business coach vagyok. Célom, hogy vezetőként, vagy munkavállalóként a napi problémák megoldásában, a csapat együttműködésének és a saját gondolkodásmódod fejlesztésében támogassalak. Vállalkozóként abban segítselek hogy felépíts egy jól működő, sikeres, rád szabott vállalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

További friss cikkek