Tudatos jelenlét az ünnepek alatt

A tudatos jelenlétet (Mindfulness) tényleg minden területen lehet és érdemes alkalmazni.

a karácsonyi időszakban sok feladatunk van, amelyektől idegessé, stresszessé válhatunk.
Jó lenne az ünnepeket és az addig hátralévő időt nem csak “túlélni”, hanem tényleg élvezni, elmerülni benne, pihenni.

A következő sorokban megtalálsz egy-egy nehezítő tényezőt és a javasolt tudatos jelenlét megoldást!


1. Időhiány

Év zárás a munkahelyen, hajtás a suliban, ajándékok vásárlása, menü tervezés, bevásárlás, karácsonyi partik – nem elég rájuk a nap 24 órája?

Megoldás: Kezeld jól magad.

Pl. mondj NEM-et, nem kell neked csinálni mindent, legyél abban tudatos, hogy ha érzed, hogy lemerülnél, akkor állj meg, mondj le valamiről, vagy mondj le valamit, valakit.

2. Magányosság érzés a Ünnepek alatt


Talán furcsának tűnik, de ez adódhat abból, hogy ha Te pld. gondosan választasz ajándékot, készítesz karácsonyi ételeket, és úgy érzed cserébe nem kapsz akkor törődést, jól sikerült ajándékot.
Vagy szinte már kötelezőnek érzed, hogy a “szeretteiddel” töltsd a karácsonyt, miközben inkább barátokkal vagy akár máshol egyedül, pároddal lennél.


Ezektől mind kicsit elszigeteltnek, egyedül lévőnek érezheted magad.

Megoldás: Adj azoknak (időt, tárgyakat, stb), akik kevésbé szerencsések és pl. nincs kitől kapniuk, vagy nincs pénzük, stb.

Nem kell kézzelfogható ajándék, vagy pénz, lehet egy mosoly, vagy valami tett is.
Ettől fontosnak érzed magad, és büszke is lehetsz magadra, mert előrébb helyezel másokat magadnál

3. A tökéletesség csapdája

Ebben az időszakban tudjuk saját magunkra tenni a leginkább a terheket, hiszen most mindennek “klappolnia” kell. Persze ez lehetetlen, és azt, ahogy ezt magunkban kezelni tudjuk, meghatározza a jól-létünket.

Ha mindent tökéletesen akarunk csinálni, az nemcsak az örömünkre nyomhatja rá a bélyegét, hanem sok-sok csalódást is eredményezhet.

Megoldás: Tükrözzük vissza az ünnepek valódi jelentését…

azaz ne a karácsony kereskedelmi oldalát lássuk (ajándékok, csillogás…), hanem arra koncentráljunk, ami valóban számít.
A szeretetre, együttlétre, vallásunkra, vagy családi tradíciókra, és nem utolsó sorban arra, hogy nyugodtan és harmonikusan tudjuk lezárni az évet.

4. A kényeztetés / bűnösség érzés ciklusa

Az évnek ez az időszaka – az ünnepek – sajnos legtöbbször nem arról szólnak, hogy egészségesen étkezünk és élünk. Az ünnepi ebédek, vacsorák mellett a heti, napi sportolás, egyéb wellness legtöbbször elmarad. Ezzel még nem is lenne baj, de emiatt gyakran bűnösnek érezzük magunkat, rosszallással tekintünk magunkra, amely további “bűnözésbe” torkollhat és még arra is rányomhatja bélyegét, hogy telik az ünnepi időszakunk.

A megoldás: Igyekezzünk tudatosan megélni az ünnepek minden “ízét”.

Ezzel az 5 pontos check listával:

A: Kérdezzük meg ezeket magunktól evés előtt, közben:
– Miért eszek most?
– Mit eszek most?
– Mi mást tehetnék, ami eltereli a figyelmem?

B: Légy hálás (mindenért, az ételért is)
C: Rágj meg mindent nagyon jól
D: Étkezz (ne csak bekapd az ételt)
E: Vonódj be a tudatos figyelésbe (azaz tényleg figyelj arra amit csinálsz, nemcsak evés, de az ajándékozás, a díszítés, vagy a pihenésbe is).

Forrás: http://www.mindful.org/5-mindful-tips-navigating-holiday-stress/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük